Lublin: Unii Lubelskiej w przebudowie. Piesi szukają przejścia, targowisko traci klientów
Jest przejście na drugą stronę jezdni, czy nie ma? Gdzie wysiąść z autobusu, żeby trafić na targowisko? Jak dość do ogrodów działkowych? – nie tylko kierowcy mają problemy po rozpoczęciu prac przy rozbudowie al. Unii Lubelskiej. – Spadek klientów odczuwalny – przyznają prowadzący targ pod Zamkiem.
679 dni utrudnień czeka jeszcze kierowców i pieszych w związku z rozbudową al. Unii Lubelskiej. Przebudowa ma zakończyć się do 12 maja 2027 r.
- Czy nie można było zachować chociaż jednego przejścia dla pieszych na odcinku od komisariatu do mostów? W jaki sposób pieszy ma się teraz dostać z jednej strony ulicy na drugą? Ma iść aż pod VIVO? i tak przez dwa lata? – czytamy w komentarzu mieszkańca na Facebooku Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Pracami objęty jest odcinek Unii Lubelskiej od mostów na Bystrzycy do galerii Vivo. To ok. 850 metrów.
- Piesi mogą korzystać z przejścia dla pieszych na wysokości Targu pod Zamkiem. Dzięki temu bezpośrednio z przystanku Targ pod Zamkiem NŻ 01 dostaną się do ogródków działkowych. Jest to dodatkowa opcja poza funkcjonującymi tam na stałe przejściami z sygnalizacją tj. przy wyjeździe z Vivo, na rondzie Mohyły oraz na rondzie Lubelskiego Lipca’80 – informuje Monika Fisz, rzecznik prawy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Obecnie prace drogowe trwają na jezdni po stronie Targu pod Zamkiem. Działa na niej tylko jeden pas ruchu (wcześniej były trzy) i jest zarezerwowany dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Nie można korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po stanie targowiska. Ruch pieszy i jednośladowy odbywa się po stronie wschodniej al. Unii Lubelskiej (po stronie ogródków działkowych).
- Obsługa komunikacyjna Targu pod Zamkiem możliwa jest dzięki zastosowaniu przewiązki w pasie dzielącym. Wjazd od strony Vivo, a wyjazd odbywa się z nakazem jazdy w prawo – dodaje Fisz.
- Spadek wjeżdżających na targowisko po rozpoczęciu inwestycji jest odczuwalny. A spadek wjeżdżających oznacza spadek klientów. Cóż, musimy to przetrwać, później ma być lepiej – mówi Krzysztof Kurys, prezes P.H.U.P. Podwale.
Targowisko planuje umieścić dodatkowe oznaczenia dla kierowców z informacjami o możliwości wjazdu na jego teren.
- Już rozmawialiśmy o tym z wykonawcą prac i ZDiTM. Tablice informacyjne wykonamy na własny koszt, staną na pasie zieleni – dodaje Kurys.
Obecny etap prac, czyli przebudowa zachodniej jezdni wraz z rozbiórką i odbudową jednego z mostów na Bystrzycy, ma potrwać ok. roku. Później drogowcy wykonają pracę na drugiej jezdni oraz moście na al. Unii Lubelskiej.
„Nowa” Unii Lubelskiej
Na jezdni al. Unii Lubelskiej pojawi się nowy asfalt. Trasa ma być uzupełniona o dodatkową jezdnię obsługującą tereny położone po zachodniej stronie drogi (m.in. parkingi przed Targiem pod Zamkiem).
Rozebrane i odbudowane będą też dwa mosty na Bystrzycy, po których biegnie jezdnia al. Unii Lubelskiej.
Zlecenie obejmuje też przebudowę ul. Zamojskiej na odcinku od al. Unii Lubelskiej do ul. Stolarskiej oraz przebudowa ul. Stolarskiej i Przemysłowej w zakresie placów do zawracania.
Drogowcy przebudują też oświetlenie drogowe, a piesi i rowerzyści otrzymają nowe chodniki i ścieżki rowerowe.
Posadzonych ma być ponad 200 drzew oraz 5,5 tys. krzewów i 300 mkw traw ozdobnych. Ponadto zamontowane zostaną elementy małej architektury – ławki i kosze na śmieci.
Inwestycja pochłonie 65,2 mln zł.