Maksymilianowo: Rozbiorą wiadukt nad linią kolejową i zbudują nowy. Mieszkańców czekają utrudnienia
Przebudowa wiaduktu w Maksymilianowie
Wiadukt nad magistralą kolejową w Maksymilianowie w ciągu DW nr 244 zostanie rozebrany i wybudowany od nowa - poinformował niedawno Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Pod informacją opublikowaną na facebookowym profilu ZDW mieszkańcy zadają sporo pytań. Chcą wiedzieć przede wszystkim, kiedy rozpocznie się przebudowa i jak długo może być zamknięta trasa w tym rejonie. Jak dowiadujemy się w ZDW, inwestor nie poinformował jeszcze, kiedy dokładnie rozpoczną się prace. Po szczegóły zarząd odsyła przede wszystkim do PKP PLK.
Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK powiedział w rozmowie z "Expressem Bydgoskim", że trwają jeszcze konsultacje dotyczące wytyczenia objazdów na czas budowy. Odpowiedzi na pytania: kiedy planowany jest początek prac oraz ile mogą potrwać, mają nam zostać przekazane niebawem.
Objazdy na czas przebudowy
Najbardziej oczywistą trasą objazdową w przypadku zamknięcia DW 244 w tym rejonie wydaje się S5. Linię kolejową będzie można pokonać jadąc znajdującym się kilkaset metrów dalej wiaduktem, który zbudowano w ramach ekspresówki. Tu jednak kierowcy ograniczeni są wytyczonymi zjazdami/wjazdami. Połączenie DW nr 244 z S5 znajduje się akurat na węźle w Maksymilianowie. Po przejechaniu wiaduktu na S5 w stronę Gdańska kolejny zjazd to Bydgoszcz-Północ (Szosa Gdańska w rejonie miejscowości Wilcze). Zapowiada się więc nadkładanie kilometrów.
Wiadukt na DW 244 pokonuje również sporo osób jadących do pracy na trasie Koronowo-Bydgoszcz, to także droga wybierana przez Bydgoszczan, którzy mają działki w takich miejscowościach jak Bożenkowo, Samociążek, Tuszyny, czy Pieczyska. Tu oprócz powyższej alternatywnej trasy pozostają co najmniej dwie inne opcje - trasa przez Żołędowo, Neklę i Kotomierz, albo wylot z Bydgoszczy od strony Czyżkówka (DW 238).
Co tutaj powstanie?
Długość nowego wiaduktu wynosić ma ponad 83 m a szerokość ponad 18 m.
Nowy wiadukt w Maksymilianowie będzie obiektem jednoprzęsłowym, łukowym. Ustrój nośny stanowić będzie żelbetowa płyta pomostu na kablobetonowych dźwigarach nośnych, na których oparta zostanie konstrukcja żelbetowego łuku. Pomost z łukami połączą stalowe wieszaki - informuje ZDW.
Od strony północnej na obiekcie pojawi się bezpieczny ciąg pieszo-rowerowy z nawierzchnią z żywic epoksydowych. Wiadukt utrzymany będzie w szarej kolorystyce.
Przypomnijmy, że budowa wiaduktu jest częścią ogromnej inwestycji polegającej na przebudowie linii kolejowej z Maksymilianowa do Kościerzyny. Linia ma stać się główną magistralą towarową do portu w Gdyni. Koszt przedsięwzięcia przekracza miliard złotych.
Inwestorem są PKP PLK, a wykonawcą firma Strabag. Zakończenie całej inwestycji planowane jest w 2029 roku. Warto dodać, że w jej ramach budowany będzie też wiadukt kolejowy w Błądzimiu na DW 240 (trasa Tuchola - Świecie).
Do tematu wrócimy.