Malbork: Powstał Program Ochrony Ludności
Ochrona ludności i obrona cywilna w Malborku
Niedawno Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku informował o pieniądzach rozdysponowanych przez rząd na wydatki związane z ochroną ludności i obroną cywilną. Ponad 9 mln zł trafi do samorządów z powiatu malborskiego, z czego - jak mówi nam burmistrz Marek Charzewski - ponad 3 mln zł do Malborka. Najpierw jednak trzeba posiadać Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026. Taki projekt uchwały znalazł się w porządku nadzwyczajnej sesji Rady Miasta, która odbędzie się w najbliższy wtorek (5 sierpnia).
Pieniądze trzeba wydać i rozliczyć do końca bieżącego roku, więc pójdziemy w zakupy. Natomiast z informacji z Urzędu Wojewódzkiego wynika, że w 2026 roku przydzielone zostaną kolejne środki i wtedy będzie można myśleć o inwestycjach - mówi Marek Charzewski.
Te potrzeby zostały ogólnie określone w projekcie Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026 dla Miasta Malbork, którego celem jest " obiektywna poprawa stanu bezpieczeństwa oraz ograniczenie skali zjawisk, które budzą poczucie zagrożenia".
Cele operacyjne określone na 2025 rok to:
- zakup i montaż syren alarmowych;
- tworzenie zapasowych miejsc szpitalnych i ich wyposażenie;
- zakup agregatów prądotwórczych;
- zakup cystern i zbiorników na wodę pitną;
- zakup samochodu terenowego 4x4 typu pickup;
- zakup namiotów pneumatycznych z zestawami do dekontaminacji i wyposażeniem;
- zakup zbiorników awaryjnych na paliwo;
- organizacja szkoleń dla mieszkańców miasta Malborka w zakresie zasad zabezpieczenia przed zagrożeniem i postępowania w sytuacjach zagrożenia, w szczególności budowania społecznej odporności, udzielania pierwszej pomocy i ewakuacji.
Ten ostatni punkt został może nawet nie tyle zdiagnozowany (bo to powszechnie wiadomo), co przypomniany w programie stwierdzeniem, że "wskazać należy na stosunkowo niską wiedzę mieszkańców miasta Malborka na temat potencjalnych zagrożeń oraz sposobów reagowania w sytuacjach kryzysowych". Skutek taki, że "obecnie społeczeństwo lokalne jest mniej przygotowane do radzenia sobie z nieoczekiwanymi wyzwaniami. Może powodować to ryzyko zbiorowej paniki, podatności na dezinformację i możliwe nieefektywne wykorzystanie dostępnych zasobów w sytuacji kryzysowej lub konfliktu zbrojnego".
Cele operacyjne na 2026 rok:
- budowa i remonty obiektów zbiorowej ochrony;
- tworzenie i uzupełnianie zapasów magazynowych ochrony ludności i obrony cywilnej;
- wnioskowanie o nadanie przydziałów mobilizacyjnych.
W projekcie programu pojawia się również informacja, że w Radzie Miasta jest sześć komisji, "ale żadna z nich nie dotyczy bezpośrednio kwestii bezpieczeństwa w mieście". Przez kilka dobrych miesięcy samorządowcy toczyli dyskusje na temat utworzenia Komisji Bezpieczeństwa, jednak większość była przeciwko i zamiast tego przemianowała Komisję Spraw Społecznych na Komisję Zdrowia, Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa, powiększając jej zakres działania.
Niedawno natomiast burmistrz Marek Charzewski powołał zespół ds. bezpieczeństwa i ochrony ludności miasta Malborka. Po naszym pytaniu zapewnia, że jedno z drugim nie ma żadnego związku, a chce po prostu usprawnić procesy decyzyjne i współpracę różnych podmiotów w newralgicznym temacie.
W skład tego ciała opiniodawczo-doradczego i pomocniczego przy burmistrzu wchodzą osoby powołane spośród pracowników Urzędu Miasta, miejskich jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych oraz pracownicy zespolonych służb, inspekcji i straży. W poniedziałek (28 lipca) - traf chciał, że akurat wtedy zaczęła się ulewa, ale jeszcze nie było widać jej skutków - odbyło się pierwsze posiedzenie zespołu.
Podczas inauguracyjnego spotkania wybrano władze zespołu. Przewodniczącym został mjr Maciej Kędzierski z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego (przy okazji także miejski radny - dop. red.), zastępcą przewodniczącego Ewa Dąbrowska, a funkcję sekretarza zespołu objęła Magdalena Wesołowska. Omówiono również kwestie dotyczące środków finansowych przyznawanych przez wojewodów samorządom na działania związane z ochroną ludności i obronnością na lata 2025-2026. Rozpoczęto prace nad opracowaniem regulaminu działania zespołu. Założenia regulaminowe zostaną zaprezentowane na kolejnym spotkaniu, zaplanowanym na sierpień - poinformował Urząd Miasta Malborka.
W skład zespołu wchodzą:
- sekretarz miasta Malborka lub osoba przez niego upoważniona,
- komendant powiatowy policji w Malborku lub osoba przez niego upoważniona,
- komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej lub osoba przez niego upoważniona,
- dowódca 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego lub osoba przez niego upoważniona,
- dowódca 71 Malborskiego Batalionu Lekkiej Piechoty lub osoba przez niego upoważniona,
- dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej lub osoba przez niego upoważniona,
- powiatowy lekarz weterynarii lub osoba przez niego upoważniona,
- dyrektor Muzeum Zamkowego lub osoba przez niego upoważniona,
- prezes zarządu ECO Malbork lub osoba przez niego upoważniona,
- przedstawiciel Energi Operator,
- przedstawiciel Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o.,
- pracownicy Urzędu Miasta Malborka - członkowie zmienni.