Malbork: Remont na DW 515. Projekt, dzięki któremu będzie bezpieczniej
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 515 w Malborku
Skrzyżowanie ulicy de Gaulle'a (droga wojewódzka 515) z ul. Kotarbińskiego (droga miejska) to niby kawałek jezdni, ale bardzo ważny w Malborku, bo bardzo uczęszczany. Świadczą o tym wyniki najbardziej aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu, bo za rok 2021 wynika. DW 515 od skrzyżowania z drogą krajową nr 22 przy cukrowni do granicy miasta tuż za torami przemieszcza się w średnio w ciągu doby prawie 11 tysięcy pojazdów. Około połowę stanowi ruch "malborski", a drugie tyle kierowcy jeżdżący na odcinku Malbork - Dzierzgoń.
Przebudowa skrzyżowania, która już praktycznie rusza, może wydawać się nieskomplikowana (w porównaniu oczywiście z dużymi inwestycjami), ale skoro samochodów dużo, a obie ulice jednak wąskie, to i utrudnienia będą spore. Na ul. de Gaulle'a w pierwszej fazie robót ruch będzie odbywał się bez zakłóceń.
- W celu realizacji inwestycji została wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu. Początkowo przejazd drogą wojewódzką nr 515 będzie odbywał się bez utrudnień, ale pod koniec września br. zostanie wprowadzony ruch wahadłowy. Natomiast odcinek ul. Kotarbińskiego tuż przy wlocie w DW 515 zostanie zamknięty, a objazd zostanie wyznaczony ulicami Kwiatkowskiego i Wybickiego - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy ZDW w Gdańsku.
Najpierw była mowa o rozpoczęciu robót 3 września, potem przesunięto na 5 września, ale jak usłyszeliśmy w Urzędzie Miasta Malborka, jeszcze przez weekend ruch na skrzyżowaniu ul. Kotarbińskiego i de Gaulle'a ma odbywać się normalnie, a w poniedziałek (8 września) już ostatecznie wyjazd z Kotarbińskiego w DW 515 zostanie zamknięty. ZDW ze swoją inwestycją wchodzi na 50-metrowy odcinek miejskiej ulicy, jednak samorząd nie musi się dokładać.
Niektórzy mieszkańcy widzieliby w tym rejonie rondo, ale nadchodzące prace też mają poprawić nie tylko bezpieczeństwo pieszych, lecz i komfort jazdy na tym skrzyżowaniu.
- Obydwie ulice na skrzyżowaniu zostaną poszerzone, by zbudować azyle z przejściami dla pieszych i przejazdem rowerowym. Ponadto zostanie zainstalowane dedykowane oświetlenie tych przejść. W ramach realizacji konieczna będzie również korekta oznakowania drogowego pionowego i poziomego. Rozbudowa tego skrzyżowania poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, szczególnie tych mniej chronionych jego uczestników - wyjaśnia Piotr Michalski.
Niektórzy martwią się, że po przebudowie i powstaniu wysepek trudniej będą mieli kierowcy ciężarówek.
- Należy zaznaczyć, że budowa azylu nie przeszkodzi w swobodnym przejeździe samochodom ciężarowym dostarczającym towar do sklepów wielkopowierzchniowych zlokalizowanych przy ulicy Kotarbińskiego - odpowiada Piotr Michalski, bo między innymi tego dotyczyły uwagi.
Ta malborska inwestycja to jeden z elementów dużego projektu, w trakcie realizacji którego jest ZDW jako jednostka samorządu województwa pomorskiego. Pełna nazwa inwestycji to "Poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów poprzez budowę i przebudowę infrastruktury drogowej na sieci dróg wojewódzkich w województwie pomorskim". Składa się na nią 17 zadań o łącznej wartości 30 mln zł, z czego połowę stanowi dotacja z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
W Malborku w późniejszym terminie będzie realizowane jeszcze jedno zadanie - budowa dedykowanego oświetlenia na przejściach dla pieszych na skrzyżowaniu DW 515 z ul. Chrobrego i ul. Kraszewskiego. W przeszłości i mieszkańcy, i radni miejscy w ich imieniu apelowali o poprawę bezpieczeństwa poprzez doświetlenie zwłaszcza przejścia dla pieszych przez ulicę Sikorskiego (w pobliżu z Kraszewskiego). Na szczęście, od dawna nie wydarzyło się tam nic złego, ale w przeszłości dochodziło do potrąceń. Ale inwestycja bardzo potrzebna.