Małopolskie: Będą nowe drogi lokalne wzdłuż zakopianki pod Krakowem. Ma być bezpieczniej i wygodniej
Przy drodze krajowej nr 7 w Krzyszkowicach w gminie Myślenice powstaną nowe drogi lokalne. Będą budowane po obu stronach zakopianki.
Projektowanie, a potem budowę nowych dróg lokalnych rozpoczyna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg został ogłoszony - zapowiedział zarządca drogi.
W planach jest zaprojektowanie i budowa prawie 600 m nowych dróg po obu stronach zakopianki w Krzyszkowicach.
- Dzięki temu poprawimy dostęp mieszkańców do budowanego właśnie węzła i ułatwimy im wjazd na DK7. Na oferty czekamy do 29 sierpnia - informuje Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Bezpieczniejsze i wygodniejsze włączenie do ruchu
Jak wskazują zarządcy drogi na każdej trasie newralgicznym punktem jest miejsce włączania się do ruchu z drogi podporządkowanej. Na drogach o dużym natężeniu ruchu te miejsca budzą więcej kontrowersji. Dlatego GDDKiA od kilku lat konsekwentnie zmieniamy zakopiankę - powstają nowe węzły, a znikają stare, niebezpieczne skrzyżowania.
- W Krzyszkowicach budujemy już tunel pod DK7, a dodatkowo chcemy zamknąć sześć zjazdów z zakopianki. Żeby to zrobić, musimy zapewnić mieszkańcom możliwość włączenia się do ruchu na DK7 w innym miejscu. Tym innym, zdecydowanie bezpieczniejszym miejscem będzie powstający właśnie węzeł. Budowa 560 m nowych i poszerzenie 410 m już istniejących dróg wzdłuż zakopianki połączy krzyszkowickie posesje z tunelem pod zakopianką - informuje Kacper Michna, rzecznik GDDKiA oddział w Krakowie.
W tej okolicy powstaną trzy nowe mosty - na Krzyszkowiance i Młynówce. Wykonawca, po podpisaniu umowy, będzie miał niespełna 3 lata na przygotowanie projektu prac, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz realizację inwestycji.
O nowe drogi wzdłuż zakopianki i umożliwienie bezpiecznego włączenia do ruchu wielokrotnie zabiegali mieszkańcy Krzyszkowic. Interweniowali, prosili, pisali wnioski, organizowali spotkania. Teraz będą mogli odetchnąć z ulgą.
Zakopianka przechodzi modernizację
Trwa program modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. W tamach tych prac budowany jest węzeł w Krzyszkowicach i związana z nim rozbudowa dróg lokalnych. Celem tej inwestycji jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.
W zeszłym roku oddane zostały do użytku: węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. W budowie są kolejne dwa węzły - wspomniany w Krzyszkowicach oraz w Myślenicach (na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego). Rozbudowywany jest także układ drogowy w Libertowie.
- Dzięki temu już za kilka lat na DK7 między Krakowem a Myślenicami kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich to część naszego obecnego programu modernizacji zakopianki, jedno (estakada w Myślenicach) oddaliśmy do użytku w 2009 roku, a dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie) powstały w ubiegłym wieku - przypomina Kacper Michna.
Kolejny węzeł będzie w Jaworniku. Na początku maja 2025 roku przedstawiciele GDDKiA złożyli do wojewody małopolskiego wniosek o pozwolenie na budowę tego jawornickiego węzła. Ponadto przygotowywany jest projekt gruntownych zmian na trasie zakopianki w Głogoczowie.