Metropolia GZM wsparła Sławków. 11 mln zł na jedną z najważniejszych dróg w województwie śląskim
– Serdecznie dziękuję prezydentom, burmistrzom oraz wójtom zrzeszonym w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii za udzielone wsparcie finansowe. Po wielu rozmowach udało się zabezpieczyć fundusze niezbędne do realizacji tej strategicznej inwestycji – mówi burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk. – Jesteśmy coraz bliżej wyboru wykonawców, co powinno nastąpić do końca czerwca. Obecnie analizujemy złożone oferty pod kątem ich zgodności z wymaganiami przetargowymi oraz dodatkowymi kryteriami oceny – dodaje.
To jedna z najważniejszych od lat inwestycja drogowa w woj. śląskim
Projekt zaplanowany na lata 2026–2028 to kluczowa inwestycja w nowoczesną i zrównoważoną infrastrukturę transportową. Budowa połączenia drogowego między Euroterminalem w Sławkowie a drogą krajową nr 94 wzmocni pozycję Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jako centrum logistycznego o znaczeniu międzynarodowym. Przedsięwzięcie wpisuje się w strategiczne dokumenty Metropolii.
Budowa łącznika znacząco poprawi płynność ruchu ciężarowego oraz zwiększy dostępność terminali logistycznych w Sławkowie. Jak wynika z badań sławkowskiego urzędu miasta przeprowadzonych w 2023 roku, aż 47,6 proc. ciężarówek docierających do terminali w Sławkowie pochodzi z województwa śląskiego, z czego 87 proc. z obszaru GZM. Dane te jednoznacznie potwierdzają gospodarcze znaczenie tej lokalizacji i potrzebę realizacji planowanej inwestycji.
- Nowy łącznik Euroterminal – DK94 to klucz do rozwoju Metropolii – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
- Budowa nowego połączenia drogowego między Euroterminalem w Sławkowie a drogą krajową 94 to inwestycja, która znacząco wzmocni naszą pozycję jako logistycznego serca regionu. Dzięki tej inwestycji towary z Euroterminalu szybciej trafią na krajowe i międzynarodowe rynki. A GZM jeszcze mocniej zaznaczy swoją rolę jako znaczącego centrum logistycznego i transportowego – dodaje Karolczak.
Trzy firmy chcą budować nową infrastrukturę drogową w Sławkowie
Przypomnijmy, że 15 kwietnia br. minął termin składania ofert w drugim przetargu na zaprojektowanie i budowę łącznika drogi krajowej nr 94 z zespołem terminali przeładunkowych w Sławkowie.
W postępowaniu przetargowym udział biorą trzy firmy:
- Budimex S.A. – 180 334 635,75 zł brutto,
- MIRBUD S.A. – 189 585 960,59 zł brutto,
- Nowak-Mosty Sp. z o.o. – 206 716 973,40 zł brutto.
Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem zgodności z warunkami przetargu oraz pozacenowych kryteriów oceny, takich jak doświadczenie kluczowego personelu czy długość oferowanej gwarancji.
250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych
To strategiczna inwestycja infrastrukturalna dla regionu, dofinansowana kwotą 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Zakres prac obejmuje budowę nowego układu drogowego o łącznej długości ponad 6,7 km — w tym 4,6 km drogi klasy G oraz 2,1 km drogi klasy Z — rozbudowę odcinka DK94 z nowym skrzyżowaniem oraz budowę trzech obiektów inżynieryjnych nad liniami kolejowymi.
Projekt ten stanowi pierwszy etap w kierunku budowy pełnego połączenia drogi ekspresowej S1 z terminalami w Sławkowie. Budowa łącznika ma kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej terminali oraz wzmocnienia pozycji regionu w obsłudze międzynarodowych korytarzy transportowych, w tym Nowego Jedwabnego Szlaku.
Równolegle prowadzone jest postępowanie przetargowe na wybór inżyniera kontraktu. Ostateczne decyzje dotyczące wyboru wykonawców zapadną po zakończeniu analizy zgodności ofert z wymaganiami oraz ocenie według przyjętych kryteriów dodatkowych.
Trwają także działania zmierzające do pozyskania dodatkowych pieniędzy na pokrycie kosztów inwestycji nieobjętych dofinansowaniem. Wśród tych kosztów należy wskazać ustawowe waloryzacje kontraktów, wykupy gruntów oraz roboty dodatkowe, które mogą się pojawić w trakcie realizacji inwestycji. W tym celu prowadzone są rozmowy z Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Infrastruktury oraz spółkami Skarbu Państwa prowadzącymi działalność logistyczną na terenie terminali przeładunkowych.
Rewolucja drogowa konieczna. Tiry jadą wąskimi drogami pod oknami mieszkańców
Budowa nowego układu komunikacyjnego i łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych w Sławkowie to konieczność. Mieszkańcy i władze samorządowe Sławkowa oraz sąsiedniej Dąbrowy Górniczej zabiegały o to przedsięwzięcia od wielu lat, bo też mieszkańcy obu tych miast najbardziej cierpią dziś na braku bezpośredniego dojazdu do Euroterminala oraz stacji przeładunkowej PKP LHS.
Dziś setki ciężkich tirów jadą codziennie wąskimi, lokalnymi ulicami, pod oknami domostw, po odbiór towarów do Euroterminala na Grońcu i stacji przeładunkowej PKP LHS na Dębowej Górze. Nie można m.in. bezpiecznie przejść przez ulicę, jechać na rowerze, a do tego niektórym od tego ruchu popękały ściany domów. Mieszkańcy obu miast wielokrotnie protestowali przeciwko bezczynności w tej sprawie, nie obeszło się bez blokowania dróg. Na szczęście teraz realizacja tej bardzo ważnej inwestycji jest już przesądzona, a prace powinny się rozpocząć jak najszybciej.