Mielec: Ten pociąg jeździł przez Mielec od 1918 do 1992 roku! Wróci
W tym artykule:
Pojawiły się jednak pierwsze oficjalne informacje o przyszłości połączeń Intercity przez Mielec, po zakończeniu tej inwestycji. Zamieszczone zostały w piśmie Ministerstwa Infrastruktury skierowanym do Sławomira Zawiślaka, Posła na Sejm RP, datowanego 7 listopada 2025 roku. Poseł Zawiślak z Zamojszczyzny od dłuższego czasu aktywnie interesuje się połączeniami kolejowymi w tym regionie.
Rosjanie zawiedzeni: Czy to naprawdę zima? Nagrania z Moskwy obiegły internet
Pociąg Hetman pojedzie do Wrocławia
Poseł Zawiślak podkreślił w swoich apelach do kolejarzy potrzebę przywrócenia trasy Hetmana wiodącej z Hrubieszowa i Zamościa przez Katowice do Wrocławia, zamiast tylko do Krakowa.
W Katowicach trwa obecnie jedna z największych inwestycji kolejowych w kraju. Jej wartość to 7 miliardów złotych. Roboty będą realizowane jeszcze minimum kilkanaście miesięcy.
Jak podkreśla wiceminister Malepszak, po przywróceniu pełnej przepustowości węzła Katowice możliwe będzie uruchomienie do czterech par pociągów dziennie na trasie Hrubieszów/Zamość – Mielec – Kraków – Katowice – Wrocław, z wykorzystaniem lokomotyw hybrydowych.
Reaktywacja Lubelki
Arcyciekawą informacją przekazaną przez ministra Malepszaka jest uruchomienie pociągu Kraków – Mielec – Lublin! To wręcz sensacja!
O to połączenie zabiega posłanka Krystyna Skowrońska. Ten pociąg dla wielu pokoleń mielczan ma znaczenie legendarne, symboliczne.
Lubelka kursowała przez okres 74 lat, od 1918 roku do 1992 roku. Pociąg rozpoczął swoją działalność na trasie z Krakowa do Lublina przez Mielec bezpośrednio po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku. Był to jeden z ważnych pociągów pasażerskich łączących dwa duże miasta spoza Królestwa Polskiego - Kraków w byłej Galicji austriackiej i Lublin w byłej Rosji.
Pociąg Lubelka stanowił ważne połączenie transportowe dla Mielca i regionu. Linia kolejowa pełniła znaczącą rolę gospodarczą i cywilizacyjną, szczególnie biorąc pod uwagę, że ówczesne drogi dla pojazdów konnych, a później kołowych były w złym stanie technicznym.
Lubelka została zlikwidowana w 1992 roku. Decyzja o wycofaniu pociągu pasażerskiego z tej trasy była częścią szerszych zmian w polskim systemie transportu kolejowego, które miały miejsce na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Każde takie przemiany i restrukturyzacje Polskich Linii Kolejowych przynosiły złe wieści dla Mielca, oferta przewozowa była ograniczana – wręcz sztucznie przez samo PKP, aż doszło do całkowitej likwidacji połączeń osobowych, a sama linia kolejowa przez Mielec przez pewnie czas była przeznaczana do fizycznej likwidacji!
Powrót Lubelki oraz ponowny powrót Hetmana i Kasztelana będą realizowane, gdy zakończy się w pierwszej kolejności modernizacja linii kolejowych między Padwią i Stalową Wolą Rozwadów. Następnie spółka PKP Intercity musi zapewnić odpowiedni tabor. Tu utrudnieniem jest brak elektryfikacji mieleckiego odcinka linii kolejowej 25.
Intercity dla takich tras zamawia zupełnie nowe składy hybrydowe oraz wypożycza pojazdy spalinowe od spółki SKPL Cargo. Stara się także pozyskać lub skierować tu lokomotywy hybrydowe i spalinowe.
Pierwsze pozytywne zmiany w rozkładzie kolejowym dla stacji Mielec mogą pojawić się zapewne za rok.