Mieszkańcy gminy Łubianka czekają na autobusy MZK Toruń
Przypomnijmy, że autobusy MZK Toruń obsługują trasy w gminach Lubicz, Obrowo, Zławieś Wielka i Łysomice. W przypadku dwóch ostatnich od września zaczną funkcjonować nowe linie. Będą to linia nr 132: pętla "Uniwersytet" - Górsk (kościół) - Zławieś Wielka oraz linia nr 142: plac św. Katarzyny - Papowo Osieki - Papowo Toruńskie - Łysomice. Kursy autobusów MZK na terenie poszczególnych gmin funkcjonują na bazie porozumień między ich władzami a Urzędem Miasta Torunia jako organizatorem transportu.
Petycja do wójt gminy Łubianka: 734 osoby chcą kursów autobusów MZK Toruń
Takich kursów na terenie gminy Łubianka chce część jej mieszkańców.
- Chcemy lepszego skomunikowania gminy z Toruniem - mówi Przemysław Rochmiński, do niedawna sołtys Pigży. - Temat istnieje od dawna, a wybucha co jakiś czas, przy okazji informacji, podawanych na przykład przez "Nowości", o kolejnych gminach, które będą korzystać z usług MZK. Mamy wrażenie, że poprzedni wójt oraz obecny nie chciał i nie chce działać w tej sprawie. Dlatego pojawił się pomysł z petycją.
Petycja "w sprawie podjęcia działań zmierzających do uruchomienia połączeń MZK do gminy Łubianka" powstała w marcu. Jej adresatem jest wójt gminy Łubianka Dagna Całbecka.
"Zwracamy się do Pani z prośbą o podjęcie działań mających na celu poprawę transportu publicznego poprzez wprowadzenie połączeń autobusowych Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu (MZK) do naszej gminy. Obecna sytuacja komunikacyjna w naszej gminie budzi wiele obaw i frustracji mieszkańców. Relobus, będący głównym środkiem transportu zbiorowego, nie spełnia oczekiwań zarówno pod względem cenowym, jak i funkcjonalnym. Koszt biletów na trasie do Torunia jest zbyt wysoki w porównaniu do innych gmin, a dostępność kursów jest niewystarczająca, zwłaszcza w godzinach porannych i wieczornych oraz w weekendy. Wzorem innych gmin, takich jak Gmina Lubicz, gdzie udało się wdrożyć współpracę z MZK oraz przewoźnikami prywatnymi, postulujemy podjęcie negocjacji z MZK w celu uruchomienia przynajmniej pilotażowych połączeń na trasie Toruń – Łubianka. Rozwiązaniem mogłoby być skierowanie autobusów MZK do ronda w Łubiance, skąd mogłyby być dalej rozszerzane połączenia. Dodatkowo apelujemy o wprowadzenie jednolitego biletu, który obejmowałby zarówno przejazdy na terenie gminy, jak i w obrębie miasta Torunia, co znacznie obniżyłoby koszty podróży dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy, szkół i na uczelnie. Podkreślamy, że kwestia komunikacji jest jednym z kluczowych aspektów wpływających na jakość życia mieszkańców oraz rozwój naszej gminy. Ułatwienie transportu do Torunia przełoży się na większą mobilność mieszkańców, zwiększenie atrakcyjności gminy dla nowych inwestorów i mieszkańców oraz poprawę dostępu do edukacji i miejsc pracy" - napisano w petycji.
Petycję poparły 734 osoby. To blisko 10 procent mieszkańców gminy Łubianka.
- Te liczby pokazują, jak ważną sprawą dla mieszkańców naszej gminy jest kwestia transportu publicznego i współpracy z MZK - oceniają organizatorzy akcji z petycją.
Władze gminy Łubianka odpowiadają: ReloBus się sprawdza
Co na to władze gminy Łubianka?
- Na bieżąco analizujemy sytuację transportową w gminie i związane z nią koszty - mówi Sebastian Chojnacki, wicewójt gminy Łubianka. - Obecny układ połączeń, obsługiwanych przez firmę ReloBus, sprawdza się. Na czternaście sołectw do jedenastu docierają autobusy. Od września dojdzie kolejne. Dwa pozostałe sołectwa są małe, z niewielką liczbą gospodarstw. Dojeżdża do nich autobus szkolny. Poza tym w naszej gminie są kursy autobusów opłacane przez Urząd Marszałkowski oraz te komercyjne, między Toruniem a Unisławiem czy Chełmnem. Sytuacja nie jest więc zła.
Do kursów ReloBusa na terenie gminy jej władze dopłacają ponad 100 tysięcy złotych. Do tego dochodzą jeszcze pieniądze z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Kursy autobusy MZK miałyby kosztować gminę Łubianka ponad milion złotych. W tym wariancie nie ma możliwości skorzystania wsparciem z FRPA. MZK jako przewoźnik miejski nie jest nim objęty.
- Kwota ponad miliona złotych to koszt wyłącznie za kursy drogą wojewódzką nr 553 między Toruniem a rondem w Łubiance. Gdyby autobusy MZK miały z niej zjechać w głąb gminy, nasz wydatek wzrósłby znacząco - zauważa Sebastian Chojnacki.
W tej sytuacji na trasach w gminie Łubianka nie będzie autobusów MZK, pozostanie ReloBus.
Kursy autobusów wokół Torunia: zmiany po analizie i ustawie?
Czy sytuacja może się zmienić w dalszej przyszłości? Być może wpłyną na nią wnioski, które znajdą się w analizie "Docelowy układ sieci publicznego transportu zbiorowego Metropolii Toruńskiej”, którą Urząd Miasta Torunia zleciał wybranej w przetargu firmie TRAKO Projekty Transportowe. Do połowy 2026 roku ma powstać plan transportowy obejmujący Toruń oraz pozostałe 35 samorządów tworzących Metropolię Toruńską, w tym oczywiście gminę Łubianka. Zaproponowane przez firmę TRAKO Projekty Transportowe rozwiązania mają być wdrażane od początku 2027 roku.
Poza tym trwają prace rządu nad projektem ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Przewidziano w nim, że organizatorzy przewozów komunikacją miejską będą mogli uzyskać dofinansowanie do kursów na trasach pozamiejskich. Innymi słowy - otwiera się możliwość dotowania kursów autobusów MZK Toruń do gmin wokół Torunia.