Kraków: Mieszkańcy przeciw trasie S7. Zapowiadają demonstrację

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła sześć wariantów nowej zakopianki. Mieszkańcy południowych dzielnic w odpowiedzi zaczęli się mobilizować do protestów. Nie zgadzają się na poprowadzenie trasy S7 z Krakowa do Myślenic przez ich osiedla, na wyburzenie ich domów.

kraków, osiedle, mieszkanie, nieruchomości, mieszkania, Mistrzejowice, osiedle OświeceniaKraków, osiedle (zdj. ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | DRONE QUEST
Piotr Tymczak
- Protestujemy przeciwko budowie drogi w miejscu spokojnego osiedla domów jednorodzinnych, w miejscu zieleni. Nie zgodzimy się na wyburzenie naszych domów i przeprowadzanie się stąd na stare lata - mówi Jerzy Piasecki, który przy ul. Blacharskiej mieszka od urodzenia, od 60 lat.

Nie wyobraża sobie, że musiałby opuścić swój dom wraz z rodziną, zostawić swoją firmę, warsztat z powodu wyburzenia budynków i budowy w tym miejscu nowej zakopianki z Krakowa do Myślenic.

Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska

Mieszkańcy w gotowości protestacyjnej

Utworzenie nowego węzła przy ul. Blacharskiej i rozpoczęcie tam nowej drogi S7 Kraków - Myślenice zakładają dwa z sześciu wariantów zaprezentowanych przez GDDKiA.

Po ogłoszeniu wariantów mieszkańcy ul. Blacharskiej, a także sąsiednich rejonów osiedla Kosocice są w gotowości protestacyjnej.

- Gdyby tędy miała przebiegać droga to wyburzonych musiałoby zostać wiele domów, zdewastowane zostałyby malownicze zielone tereny. Naradzamy się w kwestii dalszych działań protestacyjnych. Jesteśmy gotowi zorganizować demonstrację - przyznaje Piotr Cygan z Komitetu Mieszkańców Południowych Dzielnic Krakowa Przeciw S7.

Chcą drogi S7 omijającej Kraków

Przypomnijmy, że wszystkie sześć wariantów dotyczących przebiegu nowej zakopianki zakłada wyznaczenie jej początku na terenie Krakowa. W dwóch wariantach początek wyznaczono na planowanym węźle Blacharska, dwa inne na istniejącym węźle Łagiewnickim, pozostałe dwa na planowanym węźle Tuchowska.

- W naszej ocenie rozpoczęcie nowej drogi na planowanym węźle Blacharska, czy też w innych rejonach Krakowa będzie nie tylko zmorą dla okolicznych mieszkańców, ale też dla całego układu komunikacyjnego miasta - podkreśla Piotr Cygan. - Droga S7 omija szerokimi łukami miasta, zabudowania. Omija Kielce, Radom, a w Krakowie chcą nam zafundować drogę ekspresową wprowadzoną do miasta. Budując taką trasę trzeba planować szeroko, omijać miasto, a nie wprowadzać do niego ruchu - dodaje.

Protestujący mieszkańcy oczekują na rozważnie wariantów omijających Kraków, alternatywnie po wschodniej albo zachodniej stronie miasta.

- Nieopodal naszych domów już znajduje się obwodnica autostradowa Krakowa. Widzimy jaki jest na niej ruch, jakie są korki w piątkowe popołudnia, w czasie powrotów z weekendu czy w poniedziałek rano. Odkąd pojawiła się ta droga mamy hałas, spaliny. Nie wyobrażam sobie tutaj jeszcze wielkiego drogowego węzła i kolejnej drogi. Jedni będą musieli się wyprowadzić z powodu wyburzeń ich domów, ale ci którzy tu zostaną będą mieć koszmar - komentuje Jerzy Piasecki.

Przyglądną się analizą i prognozom ruchu

Piotr Cygan podkreśla: - Po ogłoszeniu wariantów zwróciliśmy się do GDDKiA o dostarczenie materiałów z analizami, obliczeniami wskazującymi, że planowanie drogi przez Kraków ma jakikolwiek sens. Mamy co do tego duże wątpliwości i będziemy dokładnie analizować dokumenty.

Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA informuje: - Mamy analizy i prognozy ruchu. Wyliczenia dotyczące prognozowanej liczby samochodów jadących poszczególnymi wariantami to absolutna podstawa projektowania.

Przypomnijmy, że GDDKiA rozważała budowę S7 Kraków Myślenice po wschodniej i zachodniej stronie Krakowa. Odrzucono jednak te warianty.

- Po co budować drogę, której nie wybiorą kierowcy, która spowoduje, że na obecnej zakopiance i drogach lokalnych nadal będą korki? Nie da się sprowadzić decyzji o wyborze drogi do jednego kryterium. Nie można zapominać, że propozycje, które się przedstawia, muszą być efektywne w określonym układzie dróg. Projektując nową S7 musimy brać pod uwagę także to, że stara zakopianka zostanie i będzie alternatywną dla kierowców - wyjaśnia Kacper Michna.

Wybrane dla Ciebie
Będzin: Pawilony łupinowe w centrum uwagi. "To nie tylko kwestia ochrony zabytków, lecz także wyraz troski o tożsamość miasta"
Będzin: Pawilony łupinowe w centrum uwagi. "To nie tylko kwestia ochrony zabytków, lecz także wyraz troski o tożsamość miasta"
Kraków: Od południa auta wracają na most Grunwaldzki
Kraków: Od południa auta wracają na most Grunwaldzki
Poznań: Pilnie potrzebna jest krew. Stan jest bardzo niski. Jeśli możesz, podziel się życiem
Poznań: Pilnie potrzebna jest krew. Stan jest bardzo niski. Jeśli możesz, podziel się życiem
Ostrów Mazowiecka: W mieście odbędzie się inauguracja świątecznej iluminacji
Ostrów Mazowiecka: W mieście odbędzie się inauguracja świątecznej iluminacji
Słupsk: Miasto awansuje w Strategii Rozwoju Polski
Słupsk: Miasto awansuje w Strategii Rozwoju Polski
Dzień Pocałunku - nie zapomnij dziś pocałować kogoś bliskiego
Dzień Pocałunku - nie zapomnij dziś pocałować kogoś bliskiego
Black Friday 2025. Polowanie na okazje czy na nas? Takie sztuczki stosują teraz handlowcy
Black Friday 2025. Polowanie na okazje czy na nas? Takie sztuczki stosują teraz handlowcy
Szczecin: Autobusy omijają torowisko na Wyszyńskiego
Szczecin: Autobusy omijają torowisko na Wyszyńskiego
Boże Narodzenie – tradycje, zwyczaje i symbole w Polsce i na świecie
Boże Narodzenie – tradycje, zwyczaje i symbole w Polsce i na świecie
Tarnowskie Góry: Modernizacja oddziałów, diagnostyki i infrastruktury w szpitalu
Tarnowskie Góry: Modernizacja oddziałów, diagnostyki i infrastruktury w szpitalu
Weekendowe imprezy na Podkarpaciu. Gdzie warto wybrać się w weekend 28-30 listopada?
Weekendowe imprezy na Podkarpaciu. Gdzie warto wybrać się w weekend 28-30 listopada?
Wielkopolska: Analiza rynku nawozów mineralnych. Ceny znów rosną
Wielkopolska: Analiza rynku nawozów mineralnych. Ceny znów rosną
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀