Milion za sklep. Lidl zdradza koszty wprowadzenia systemu kaucyjnego
W tym artykule:
- Przystosowanie naszych obiektów wiąże się z wysokimi kosztami przebudowy sklepów, by wydzielić odrębne pomieszczenia lub przestrzenie dla zbiórki opakowań kaucyjnych oraz kosztami zakupu butelkomatów. Koszt dostosowania jednego sklepu do zbiórki opakowań oceniamy na ok. 1 mln zł. Poza kosztami związanymi z pracami budowlanymi oraz zakupem butelkomatów, nie można zapomnieć o nakładach finansowych związanych z dostosowaniem systemów IT, zapewnieniem serwisu, stworzenia całkiem nowych procesów zarówno w sklepach, jak i magazynach. Wydatki ponoszone przez Lidl powinny być sukcesywnie zwracane przez operatorów systemu w ramach tzw. opłaty handlings fee - powiedziała Robaszkiewicz.
System kaucyjny już działa
Nowy system kaucyjny ruszył w Polsce 1 października 2025 r. Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, kaucja wynosi 50 gr za butelkę plastikową lub puszkę oraz 1 zł za szklaną butelkę zwrotną. Do końca grudnia trwa jednak okres przejściowy, w którym na półkach znajdziemy zarówno napoje w starych, jak i nowych opakowaniach.
- Zgodnie z obowiązującym prawem, system kaucyjny ruszył w Polsce 1 października 2025 r. Przy zakupie napojów w opakowaniach objętych systemem, do ich ceny doliczana będzie kaucja, możliwa do odzyskania po zwrocie opakowania. Warto również zaznaczyć, że od 1 października do końca grudnia 2025 roku obowiązuje okres przejściowy, podczas którego na sklepowych półkach znajdą się napoje w zarówno starych, jak i nowych, kaucyjnych butelkach.
Na razie w Lidlu dostępne są tylko napoje bez oznaczeń kaucji, ale z czasem oferta będzie w pełni dostosowana do nowych wymogów.
Zwrot kaucji w gotówce lub bonem
Lidl zapewnia, że klienci mogą oddawać opakowania wygodnie - zarówno w butelkomatach, jak i przy kasach.
- Butelki plastikowe oraz puszki metalowe z logo kaucji można zwrócić w butelkomatach, a butelki szklane zwrotne z logo kaucji - przy kasie. Chcielibyśmy podkreślić, że wychodząc naprzeciw wymaganiom prawnym i dbając o komfort klientów, w Lidl Polska zwrot kaucji jest możliwy zarówno w formie gotówki, jak i bonu do wykorzystania na zakupy. We wszystkich naszych sklepach kaucję można odzyskać w strefie kas. Niezbędny jest tylko wydruk z butelkomatu. Klienci mogą zrealizować też bony dokonując płatności za zakupy. Warto również zaznaczyć, że zwrotu opakowań można dokonywać bez dowodu zakupu - wyjaśnia Robaszkiewicz.
Testy i promocje: klienci już się przyzwyczajają
Lidl rozpoczął przygotowania do wprowadzenia systemu znacznie wcześniej - jeszcze w kwietniu 2025 r., kiedy w sklepach pojawiły się pierwsze butelkomaty.
- Aby przygotować klientów na tę zmianę, już w kwietniu br. jako pierwsza sieć handlowa w Polsce uruchomiliśmy we wszystkich naszych - ponad 950 - sklepach butelkomaty, by przetestować system zbiórki opakowań jeszcze przed oficjalnym startem systemu kaucyjnego. W Lidl Polska pokazujemy, że zwrot plastikowych butelek PET i metalowych puszek jest szybki, przejrzysty i bezproblemowy - zaznaczyła przedstawicielka sieci.
W ramach akcji testowej klienci mogli otrzymywać rabaty za oddane opakowania.
- Wdrożyliśmy akcję promocyjno-testową, w ramach której za każde zwrócone opakowanie - butelkę plastikową lub puszkę metalową - klienci otrzymywali rabat na zakupy w naszych sklepach bez płacenia kaucji. W maju zdecydowaliśmy się podwoić wartość rabatu z 5 do 10 gr za opakowanie, co spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem.
Promocja została utrzymana również po uruchomieniu systemu kaucyjnego.
- Wraz z początkiem systemu kaucyjnego utrzymaliśmy promocję 10 groszy za zwrot butelek PET oraz puszek bez znaku kaucyjnego po napojach zakupionych nie tylko w naszej sieci, ale również w innych sklepach. To część naszej kampanii edukacyjnej, której celem jest zwiększanie świadomości na temat recyklingu - dodała Robaszkiewicz.
90 milionów zwróconych opakowań
Od początku testów klienci Lidl Polska oddali już ponad 90 milionów opakowań - to dowód na rosnącą świadomość ekologiczną i skuteczność wczesnych działań sieci.
- Do tej pory klienci sklepów Lidl Polska oddali imponującą liczbę opakowań - ponad 90 mln plastikowych butelek oraz metalowych puszek. Ta skala zaangażowania pokazuje, że klienci Lidl Polska coraz chętniej włączają się w działania na rzecz środowiska - podkreśliła dyrektorka ds. CSR.
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!