Można przyspieszyć opóźniający się remont na Pomorzanach?
Kilka dni temu poinformowaliśmy, że prace przy przebudowie alei Powstańców Wielkopolskich zakończą się dopiero w połowie przyszłego roku. Według naszych informacji spółka Tramwaje Szczecińskie weryfikuje wniosek wykonawcy o zmianę terminu zakończenia prac. Pierwotnie prace miały zakończyć się w lipcu br. O tym, że to się nie uda, wiedzieliśmy już na początku 2025 roku. Proponowany nowy termin, jest jeszcze bardziej odległy - drugi kwartał 2026 roku.
W odpowiedzi na te trudności radni PiS zaproponowali w piątek kilka rozwiązań.
- Lepszy nadzór inwestorski, praca zmianowa, praca w weekendy - wyliczał radny Krzysztof Romianowski, szef klubu.
Zwraca uwagę, że pierwotnie inwestycja miała być gotowa w 2023 r.
- Potem umowa została aneksowona i teraz mamy kolejną prośbę wykonawcy o następny rok. To budzi nasz niepokój, ale przede wszystkim budzi to niepokój mieszkańców tej części Szczecina,. Naszym zdaniem miasto powinno wywierać na wykonawcy tzw. presję inwestorską. W wielu miastach się sprawdza na przykład w Rzeszowie czy w Lublinie i tak nie ma takich opóźnień - mówił Krzysztof Romianowski.
- Jak jest dobry dzień to na placu budowy pracuje sześć, siedem osób, ale zazwyczaj trzy, cztery. Przez utrudnienia mieszkańcy spóźniają się do pracy, maja problemy z dojazdem do domów, objazdy mniejszymi ulicami powodują, że nawierzchnie na niech są niszczone. Sytuacja będzie jeszcze gorsza, gdy we wrześniu zacznie się rok szkolny i będzie ruch wokół szkół - wyliczała radna Julia Szałabawka.
- Mamy powtórkę sytuacji z remontu na ul. Kolumba. Jedyne co miasto potrafi to bezwzględnie odholować samochody. Mieszkańcy zostają z tym sami, a z radnymi władze miasta też tego nie konsultują - dodawał radny Maciej Kopeć.
Michał Przepiera, zastępca prezydent Szczecina przyznaje, że sytuacja na placu budowy jest trudna, ale zwraca uwagę, że propozycje PiS są od dawna realizowane.
- Zarówno praca zmiana jak i w weekendy. Nie może tylko pracować w porze nocnej, poza wyjątkami, bo to generalnie zakazane. Natomiast w weekendy nie można na przykład odłączać mieszkańców od wody podobnie popołudniami, zatem należy znać specyfikę poszczególnych prac. Uogólnianie i proste pomysły nic tu nie zmienią - mówi.
A na jakim etapie jest inwestycja? Na odcinku od placu Szyrockiego do ul. Milczańskiej prowadzone są prace związane z układaniem nawierzchni torowej, czyli betonowanie płyty konstrukcyjnej, układanie rusztu torowego, przytwierdzaniem szyn, wykonywanie strefy okołoszynowej oraz prace drogowe w zakresie jezdni. Układane są nawierzchnie bitumiczne, trwają prace brukarskie na ciągach komunikacyjnych. Dobra wiadomość jest taka, że na odcinku od pl. Szyrockiego do ul. Milczańskiej zostały już przebudowane niemal wszystkie sieci podziemne takie jak: magistrale wodociągowe, wodociągowa sieć rozdzielcza, kanalizacja odwodnieniowa, sieć gazowa, teletechnika, sieci energetyczne oraz instalacja oświetleniowa uliczna.
- Równocześnie na odcinku od ul. Milczańskiej do wiaduktu przy ul. Budziszyńskiej po stronie wschodniej została przebudowana magistrala wodociągowa. Przebudowa pozostałego odcinka magistrali wodociągowej będzie kontynuowana po zmianie organizacji ruchu która zakłada przełożenie ruchu na jezdnię tymczasową na wiadukcie przy ul. Budziszyńskiej - mówi Marcin Wiśniewski, wiceprezes i dyrektor ds. Infrastruktury Tramwajowej ZUE SA - Trwają również prace związane z remontem wiaduktów zlokalizowanych wzdłuż ul. Powstańców Wielkopolskich. Część prac wykonywanych jest od strony torów kolejowych.