Najcenniejszy okręt wojny. Jak USA przejęły skarb Hitlera?

U-234 wypłynął z Kilonii 25 marca 1945 roku z ładunkiem wartym więcej niż cała flota niemieckich okrętów podwodnych. Na pokładzie znajdowało się m.in. 560 kg tlenku uranu i tony dokumentacji. Okręt poddał się Amerykanom 14 maja 1945 roku. W sejfie U-Boota amerykańscy marynarze znaleźli 5 milionów dolarów amerykańskich oraz plany rakiet V-1 i V-2.

U-234 U-234
Źródło zdjęć: © NARA
Przez Wieki

Budowa i charakterystyka techniczna okrętu

Zamówienie na U-234 złożono 7 grudnia 1940 roku w stoczni Krupp Germaniawerft w Kilonii. Stępkę pod budowę okrętu położono 1 października 1941 roku z planowanym terminem oddania do służby pod koniec 1942 roku. Budowa znacznie się opóźniła z powodu uszkodzeń powstałych podczas alianckich nalotów na stocznię w 1942 i 1943 roku.

Okręt zwodowano dopiero 23 grudnia 1943 roku, a do służby w Kriegsmarine wszedł 2 marca 1944 roku. U-234 należał do typu XB i stanowił jeden z największych niemieckich okrętów podwodnych. Miał długość 89 metrów, szerokość 9,2 metra i mógł zanurzać się na głębokość 200 metrów.

Zasięg okrętu przy prędkości ekonomicznej 10 węzłów wynosił 18 000 mil morskich, co umożliwiało dalekomorskie rejsy bez konieczności tankowania. W kadłubie znajdowało się 30 szybów minowych mogących pomieścić 66 min morskich. Uzbrojenie składało się z działa kalibru 105 mm, dwóch podwójnych działek przeciwlotniczych oraz 15 torped.

Załoga liczyła 5 oficerów i 47 marynarzy pod dowództwem kapitana Johanna-Heinricha Fehlera. Na czas szkolenia U-234 przydzielono do 5. U-Flotille bazującej w Kilonii. Po zakończeniu okresu przygotowawczego okręt wszedł w skład 33. U-Flotille grupującej jednostki transportowe.

Przygotowania do tajnej misji

Aby przystosować U-234 do zadań transportowych przeprowadzono gruntowną przebudowę okrętu. W szachtach minowych zainstalowano specjalne zasobniki transportowe mogące pomieścić 250 ton ładunku. Dodatkowo okręt wyposażono w chrapy oraz zdemontowano armatę główną, instalując w jej miejsce dodatkowe uzbrojenie przeciwlotnicze.

Pierwotnie planowano zaokrętowanie 27 dodatkowych pasażerów obejmujących inżynierów i specjalistów z różnych branż. Po protestach dowódcy okrętu i konieczności wyokrętowania 8 członków załogi liczba pasażerów spadła do 12 osób. Na pokład weszli dwaj japońscy oficerowie, generał Luftwaffe Ulrich Kessler, dyplomata Kai Nieschling oraz niemieccy eksperci lotniczy i rakietowi.

Japońscy oficerowie Genzo Shoji i Shinchiro Tomonaga spędzili ostatnie półtora roku w Niemczech jako specjaliści od budownictwa okrętowego i lotniczego. Poznali niemieckie fabryki zbrojeniowe i laboratoria badawcze, zdobywając wiedzę o najnowszych projektach wojskowych. Ich obecność na pokładzie miała ułatwić transfer technologii do Japonii.

W stępce pod pokładem ułożono 74 tony ołowiu i 26 ton rtęci. Ładownia pomieściła 256 kg atebryny, 106 kg talu, 12 ton metali szlachetnych, 7 ton szkła optycznego i 43 tony dokumentów technicznych. Wśród papierów znajdowały się plany samolotów Me-163 Komet, Me-262 Schwalbe oraz rakiet V-1 i V-2.

Najcenniejszy ładunek wojny

W dziobowych pomieszczeniach U-234 umieszczono najważniejszy element ładunku – 560 kilogramów tlenku uranu U-235 przeznaczonego dla japońskiego programu atomowego. Surowiec ten stanowił kluczowy składnik do produkcji broni jądrowej i był wart więcej niż cała pozostała zawartość okrętu. Marynarze początkowo myśleli, że skrzynki z napisem U-235 trafiły na ich okręt przez pomyłkę.

Na pokładzie znajdował się również rozmontowany odrzutowiec Messerschmitt Me-262, pierwszy seryjnie produkowany samolot odrzutowy na świecie. Niemcy przekazywali Japończykom również kierowaną radiowo bombę szybującą Henschel Hs-293, elektryczne torpedy oraz najnowsze silniki odrzutowe. Technologie te mogły radykalnie zmienić sytuację na teatrze działań w Pacyfiku.

W sejfie okrętu ukryto 5 milionów dolarów amerykańskich przeznaczonych na finansowanie działalności niemieckich baz na Dalekim Wschodzie. Dodatkowo przewożono 3 tony amunicji, 6 ton wyposażenia dla okrętów podwodnych, tonę poczty i filmów oraz środki medyczne dla niemieckich jednostek w Azji.

Całkowita wartość ładunku przewyższała koszt budowy kilkudziesięciu okrętów podwodnych i stanowiła kwintesencję niemieckiego dorobku technologicznego. Transfer tej wiedzy do Japonii mógł znacząco wpłynąć na dalszy przebieg wojny w Pacyfiku i rozwój japońskiej broni atomowej.

Ostatni rejs i kapitulacja

U-234 wypłynął z Kilonii 25 marca 1945 roku kierując się do Horten, a następnie do Kristiansand w Norwegii. Z norweskiego portu wyruszył 16 kwietnia 1945 roku z rozkazem dotarcia do Japonii trasą wokół Afryki. Plan misji przewidywał dostarczenie części wyposażenia do niemieckiej bazy na Malajach.

8 maja 1945 roku Niemcy podpisały bezwarunkową kapitulację, jednak U-234 kontynuował swoją misję na Atlantyku. Admiral Karl Dönitz, następca Hitlera, wydał rozkaz wynurzenia się i poddania wszystkim niemieckim okrętom podwodnym. Kapitan Fehler otrzymał ten rozkaz, ale przez kilka dni wahał się z jego wykonaniem.

14 maja 1945 roku, sześć dni po kapitulacji II Rzeszy, U-234 poddał się amerykańskiemu niszczycielowi USS Sutton na południe od Nowej Funlandii. Dwaj japońscy oficerowie popełnili samobójstwo jeszcze przed kapitulacją, nie chcąc dostać się w ręce Amerykanów. Pozostali członkowie załogi i pasażerowie zostali internowani.

Okręt przeholowano do Portsmouth Naval Shipyard w New Hampshire, gdzie Amerykanie przejęli cały ładunek. Uranu użyto prawdopodobnie w amerykańskim projekcie Manhattan, a dokumentacja niemieckich technologii trafiła do laboratoriów wojskowych.

Źródło

Inspiracją do napisania tego tekstu stała się książka Lothara-Günther Buchheima pt. "Okręt", która ukazał się nakładem wydawnictwa Rebis (Poznań 2025).

Wybrane dla Ciebie

Skierniewice: Parada Święta Kwiatów, Owoców i Warzyw w 2016 roku
Skierniewice: Parada Święta Kwiatów, Owoców i Warzyw w 2016 roku
iPhone Air będzie pierwszym smartfonem Apple od 10 lat bez dźwięku stereo. Fanów marki to nie poruszyło
iPhone Air będzie pierwszym smartfonem Apple od 10 lat bez dźwięku stereo. Fanów marki to nie poruszyło
Gracz Path of Exile 2 domaga się zmiany w handlu, a twórcy uważają ją za tak dobrą, że wprowadzają ją bezpośrednio do gry
Gracz Path of Exile 2 domaga się zmiany w handlu, a twórcy uważają ją za tak dobrą, że wprowadzają ją bezpośrednio do gry
Słupca. Oszukana metodą „na funkcjonariusza CBŚP” straciła 30 tys. zł
Słupca. Oszukana metodą „na funkcjonariusza CBŚP” straciła 30 tys. zł
Konin: Proboszcz ściszył głośniki po skargach mieszkańców
Konin: Proboszcz ściszył głośniki po skargach mieszkańców
MATIF: Ceny zbóż pod presją spadkową
MATIF: Ceny zbóż pod presją spadkową
Gdańsk: On kierował pijany po urodzinowej imprezie, ona jechała pijana do pracy w piekarni
Gdańsk: On kierował pijany po urodzinowej imprezie, ona jechała pijana do pracy w piekarni
Poznań: Zarzuty dla prezesa Fabryki Pojazdów Szynowych
Poznań: Zarzuty dla prezesa Fabryki Pojazdów Szynowych
Koszalin: Ostre reakcje mieszkańców na dworzec "tymczasowy". Ratusz odpowiada
Koszalin: Ostre reakcje mieszkańców na dworzec "tymczasowy". Ratusz odpowiada
Dofinansowanie z ARiMR. Wkrótce rusza nabór wniosków
Dofinansowanie z ARiMR. Wkrótce rusza nabór wniosków
Hodowla bydła: KRIR apeluje o krótszy okres międzywycieleniowy
Hodowla bydła: KRIR apeluje o krótszy okres międzywycieleniowy
To ma być "kolejowa S3". Chcą zbudować szybką linię Gorzów - Zielona Góra
To ma być "kolejowa S3". Chcą zbudować szybką linię Gorzów - Zielona Góra