Największy w Polsce magazyn energii nie powstanie w Balinie, ale obwodnica tak. Nowa droga połączy Małopolskę ze Śląskiem
Największy w Polsce magazyn energii nie powstanie w Balinie, ale obwodnica tak. Nowa droga połączy Małopolskę ze Śląskiem
Uregulowanie stanu prawnego terenu, po którym ma przebiegać nowa droga to ważny krok w kierunku realizacji inwestycji. Pozwoli to rozpocząć prace nad dokumentacją, by w przyszłości ubiegać się o środki na budowę ważnej drogi. Jak szacują urzędnicy może kosztować nawet 60 mln zł. Uzyskanie tak wysokiej dotacji jest jak najbardziej możliwe, co potwierdza przykład powstającej właśnie obwodnicy Olszyn i Jankowic, która kosztowała 63 mln zł.
Jak podkreśla burmistrz Robert Maciaszek, nabycie nieruchomości to warunek niezbędny, by móc rozpocząć formalne przygotowania do budowy obwodnicy.
- Infrastruktura drogowa na terenie Balina wymaga modernizacji. Obwodnica miałaby swój początek na nowym rondzie przy węźle A4, a następnie przechodząc po południowo-zachodniej stronie Balina, włączałaby się w skrzyżowanie ulic Jaworznickiej i Wyzwolenia oraz ulicy Jesiennej w Jaworznie - wyjaśnił burmistrz.
Nowa droga pozwoliłaby odciążyć centrum Balina, gdzie dziś ruch samochodowy - w tym ciężarowy - jest bardzo duży. Trasa biegnąca przez wieś to dla wielu kierowców główne połączenie Chrzanowa z Jaworznem, a zarazem ważny korytarz komunikacyjny między Śląskiem a Małopolską.
Poprawa bezpieczeństwa i udostępnienie terenów inwestycyjnych
Nowa trasa nie tylko poprawi bezpieczeństwo w centrum wsi, ale też otworzy atrakcyjne tereny inwestycyjne położone przy autostradzie A4 - w sąsiedztwie Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi (ZGOK) i terenów, gdzie jeszcze niedawno planowano budowę największego w Polsce magazynu energii. Choć ostatecznie inwestycja ta zostanie zrealizowana w Myślachowicach, to - jak zauważają samorządowcy - dostępność komunikacyjna może przyciągnąć innych inwestorów.
Głos z Balina: "To kwestia bezpieczeństwa mieszkańców"
Decyzję o zakupie nieruchomości poparł również radny z Balina, Marcin Krauz, który od lat zabiega o poprawę bezpieczeństwa drogowego w swojej miejscowości.
- Zapraszam wszystkich, którzy dawno przez Balin nie przejeżdżali. Tam naprawdę jest niebezpiecznie. Wąskie drogi, brak chodników i poboczy, ciężkie samochody prowadzone przez nawigację z Jaworzna do Chrzanowa - to codzienność mieszkańców. Dzieci idące do szkoły muszą schodzić na pola, by przepuścić tiry. Jeśli nie zaczniemy działać teraz, będziemy w miejscu. Obwodnica to alternatywa, której Balin potrzebuje - mówił radny Krauz.
Burmistrz Maciaszek podkreśla, że choć budowa obwodnicy Balina nie zostanie zakończona w tej kadencji, to samorząd chce w tym czasie przygotować dokumentację projektową i uporządkować kwestie własnościowe.
- Zakup działki to decyzja, która daje szansę na rozpoczęcie procesu, bez którego inwestycja nigdy nie ruszy. Udało nam się dojść do porozumienia z właścicielami nieruchomości, mamy ofertę i gotowość sprzedaży - poinformował burmistrz.