Nowa ocena w szkołach od września 2025. MEN ma plan na wsparcie uczniów
Nowa ocena w szkołach od września 2025. Ocena funkcjonalna ma wspomóc ucznia w jego potrzebach
Kluczową nowością w systemie edukacji ma być ocena funkcjonalna, która pozwoli dostosować wsparcie do realnych potrzeb ucznia.
– Planuje się, aby ocena funkcjonalna prowadzona w przedszkolu/szkole/placówce była ważnym mechanizmem, który umożliwi identyfikację potrzeb dzieci i uczniów, a dzięki temu dostosowanie procesu nauczania do ich możliwości i potencjalnych trudności w uczeniu się – podkreśla ministerstwo edukacji.
Wdrożenie oceny funkcjonalnej planowane jest na wrzesień 2025 roku. Oparta będzie na tzw. diagnozie kontekstowej, czyli ocenie funkcjonowania dziecka w jego naturalnym środowisku edukacyjnym.
Zatrudnienie specjalistów w szkołach rok do roku wzrosło o ponad 149%
Zgodnie z danymi Ministerstwa Edukacji Narodowej, liczba nauczycieli specjalistów w polskich przedszkolach i szkołach wzrosła o ponad 149% w ciągu dwóch lat.
– Łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów wzrosła z 21 923,67 etatów w roku szkolnym 2021/2022 do 54 599,35 etatów w roku szkolnym 2024/2025 – informuje resort.
W szkołach i przedszkolach w roku szkolnym 2024/2025 zatrudnionych jest:
- 13 633 psychologów,
- 14 900 pedagogów specjalnych,
- 12 701 pedagogów,
- 10 964 logopedów,
- 2 399 terapeutów pedagogicznych.
Nowe standardy zatrudnienia mają zapewnić dzieciom i młodzieży łatwiejszy dostęp do specjalistycznej pomocy bez konieczności przedstawiania opinii czy orzeczenia z poradni.
MEN przypomina, że realizuje liczne programy wspierające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Resort przypomina także o realizowanych programach szkoleniowych, takich jak projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”, realizowany we współpracy z IBE i UNICEF. Dzięki niemu ponad 2200 nauczycieli specjalistów zostało przygotowanych do roli doradców ds. dostępności i objęło wsparciem ponad 11 tysięcy nauczycieli oraz 30 tysięcy dzieci.
MEN uruchomiło również bezpłatne studia podyplomowe z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju, edukacji włączającej, psychologii edukacyjnej oraz języka migowego dla nauczycieli szkół specjalnych.
Bez matematyki na maturze dla uczniów, którzy mają specjalne potrzeby? Resort nie godzi się na taką zmianę, ale zapewnia, że egzaminy są dostosowane
Choć interpelacja poselska wskazywała potrzebę zwolnienia uczniów z autyzmem i dyskalkulią z obowiązkowych egzaminów z matematyki, Ministerstwo Edukacji nie planuje obecnie zmian legislacyjnych w tym zakresie. Resort zapewnia jednak, że uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą korzystać z szerokiego wachlarza dostosowań, w tym:
- odrębnych arkuszy egzaminacyjnych,
- wydłużonego czasu,
- pomocy nauczyciela wspomagającego,
- sprzętu specjalistycznego.
Dodatkowo, jak podkreśla MEN, prace maturzystów z dyskalkulią oceniane są przez wyspecjalizowany zespół egzaminatorów i terapeutów z OKE w Łodzi.
Przytoczone dane i działania zostały przedstawione w odpowiedzi na interpelację posłów Urszuli Ruseckiej, Jarosława Krajewskiego, Anny Milczanowskiej, Bożeny Borys-Szopy i Joanny Borowiak. Politycy apelowali m.in. o zwiększenie liczby specjalistów, przeszkolenie kadry oraz stworzenie systemu bardziej odpowiadającego na potrzeby dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami.