Nowe węzły na S7 i udostępnienie obu jezdni pod Krakowem. Otwarcie lada dzień. Cały odcinek trasy oddają kierowcom
Najpierw w czwartek rano, 24 lipca około godziny 9 udostępnione dla ruchu zostaną obie jezdnie trasy S7 między węzłem Raciborowice a budowanym węzłem Mistrzejowice w Krakowie. Dwa dni później w sobotę, 26 lipca w godzinach przedpołudniowych na drodze ekspresowej S7 otwarty zostanie węzeł Łuczyce oraz w pełni dostępny będzie węzeł Raciborowice.
Źródło zdjęć: © Pixabay | pixabay
Barbara Ciryt
Dotychczas na węźle Raciborowice zamknięty dla ruchu był wjazd w kierunku Krakowa oraz zjazdu z węzła od strony Krakowa. Teraz w sobotę zostanie otwarty.
- Wtedy (w sobotę) również ściągniemy znaki z ograniczeniem prędkości do 80 km na godzinę, które były tam w związku z prowadzonymi pracami na trasie. Tym samym cały odcinek trasy S7 w Małopolsce na północ od Krakowa będzie już dostępny dla kierowców z docelową prędkością 120 km na godzinę – informuje Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drodze ekspresowa S7 - odcinek Widoma - Kraków
W grudniu oddany został do użytku kierowców odcinek trasy S7 o długości 13,3 km od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice.
W budowie obecnie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta.
- Na tym odcinku powstanie 29 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. To ogromna liczba, zważywszy, że mówimy o krótkim odcinku. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są „tylko” 34 takie obiekty – wylicza Kacper Michna. - Skomplikowanie prac na tej trasie wiązało się też z przełożeniem instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej) – dodaje rzecznik GDDKiA.
Z końcem 2025 roku zarządca drogi planuje udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W drugiej połowie 2026 roku przewidziane jest otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego ringu IV obwodnicy.
Dofinansowanie unijne dla inwestycji drogowej
- Droga ekspresowa S7 otrzymała 629,1 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
- Koszt prac to prawie 1,7 mld zł.
- Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.