Olkusz: Możliwa obwodnica północna. Powstał nowy wariant drogi
Budowa obwodnicy Olkusza czy przebudowa DK 94? Wielka inwestycja podzieliła mieszkańców
Gdy w Olkuszu ruszyły prace związane z wielką przebudową DK 94 wśród mieszkańców rozgorzała dyskusja na temat budowy północnej obwodnicy Olkusza. Remont "94" nic nie zmieni - auta dalej będą jeździć przez centrum miasta. Głównym argumentem, który pojawiał się wśród zwolenników budowy takiej drogi była potrzeba wyprowadzenia ruchu z centrum.
Nie sposób jednak nie wspomnieć, że ewentualna obwodnica miała także swoich przeciwników. W październiku ubiegłego roku do Urzędu Miasta i Gminy Olkusz (UMiG) wpłynął protest podpisany przez ponad 200 mieszkańców północnej części miasta i okolic. Wśród argumentów znalazły się między innymi: obniżenie wartości sąsiednich działek prywatnych, zwiększenie ruchu na znajdujących się tam drogach lokalnych i tym samym zwiększenie uciążliwości dla mieszkańców tamtych terenów.
Północna obwodnica Olkusza nie powstanie?
Obwodnica miała „odbijać” od DK 94 pomiędzy Olewinem a Olkuszem i dalej przecinać między innymi ulice: Sikorka, 20 Straconych oraz Długą i ponownie łączyć się z DK 94.
Działki, na których mogła powstać taka droga są „zarezerwowane” w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta od kilkudziesięciu lat. To jednak ma się zmienić. W nowym planie ogólnym Olkusza, który jest obecnie w przygotowaniu, taki wariant przebiegu obwodnicy już nie widnieje. Dlaczego? O to zapytaliśmy w Urzędzie Miasta i Gminy Olkusz.
Jak podkreślił rzecznik prasowy instytucji już w 2017 roku Zarząd Województwa Małopolskiego wykreślił północną obwodnicę Olkusza z Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego. Tym samym w dokumentach planistycznych na „szczeblu wojewódzkim” projekt drogi przestał istnieć.
- Można w nieskończoność udawać, że "nic się nie stało" i sztucznie utrzymywać tę trasę w miejskich dokumentach. Jednak w praktyce oznaczałoby to działanie wbrew obowiązującym wytycznym i bez szans na realizację. Trzeba też jasno powiedzieć, że projektowana kilkadziesiąt lat temu północna obwodnica nie spełnia już swojej funkcji. Nie omijała miasta – jak powinna robić to obwodnica – lecz jedynie nieznacznie odciążała centrum, przecinając przy tym tereny zabudowane i drogi lokalne, dzieląc dalej miasto na mniejsze części zamiast je omijać – wyjaśnił rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy Olkusz Michał Latos.
Nowa koncepcja budowy północnej obwodnicy Olkusza. Dwa samorządy połączą siły?
W nowym planie ogólnym Olkusza nie znajdzie się już dotychczasowy wariant obwodnicy. W dokumencie pojawi się za to nowa koncepcja. Zakłada ona wykorzystanie istniejącego już odcinka od DK 94 do ronda w Rabsztynie (DW783) i następnie poprowadzenie drogi w kierunku Klucz. Miałaby ona przebiegać wzdłuż linii kolejowej, przez tereny leśne.
- W tej sprawie prowadzone są uzgodnienia z Wójtem Gminy Klucze oraz przedstawicielami powiatu olkuskiego, którzy z dużym zrozumieniem podchodzą do tej propozycji. Projekt ten został również przedstawiony Wojewodzie Małopolskiemu Krzysztofowi Klęczarowi i wicewojewodzie Ryszardowi Śmiałkowi – zaznacza Michał Latos.
- Warto jednoznacznie zaznaczyć: północna obwodnica nie została całkowicie wykreślona z planów – zmienia się jej przebieg, tak by był zgodny z rzeczywistością prawną, społeczną i techniczną – dodaje.
Ewentualna decyzja o budowie obwodnicy Olkusza– w jakimkolwiek wariancie – może zapaść na szczeblu wojewódzkim lub rządowym. O dalszym przebiegu sprawy będziemy informowali na bieżąco.