Organizacje edukacyjne zabierają głos o nowej podstawie programowej

Ponad 70 organizacji społecznych zrzeszonych w SOS dla Edukacji zabrało głos w sprawie zmian w podstawie programowej z języka polskiego. Ich stanowisko dotyczy przede wszystkim podejścia do lektur szkolnych i rozwijania czytelnictwa wśród uczniów. Organizacje podkreślają, że propozycje ekspertów mogą znacząco wpłynąć na to, jak młodzi ludzie postrzegają literaturę. Szczegóły nowego projektu budzą nadzieję na szkołę bliższą codziennym doświadczeniom uczniów.
Proponowane zmiany w kanonie lektur dają szansę na rozwój czytelnictwa, lepsze dostosowanie treści do wieku i potrzeb uczniów, a także większą autonomię nauczycieli.Proponowane zmiany w kanonie lektur dają szansę na rozwój czytelnictwa, lepsze dostosowanie treści do wieku i potrzeb uczniów, a także większą autonomię nauczycieli.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Fot. Marcin Olivia Soto/Polska Press
Barbara Wesoła

Stanowisko SOS dla Edukacji

Organizacje zrzeszone w SOS dla Edukacji popierają projekt nowej podstawy programowej z języka polskiego dla szkół podstawowych, przygotowany przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych. Podkreślają, że proponowane zmiany dają szansę na rozwój czytelnictwa, lepsze dostosowanie treści do wieku i potrzeb uczniów, a także większą autonomię nauczycieli.

Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca

"To propozycja bliższa rzeczywistości naszych dzieci. Uwzględnia ich możliwości i potrzeby we współczesnym świecie" - czytamy w komunikacie.

Koalicja zapowiada udział w konsultacjach społecznych oraz prace nad własnymi propozycjami lektur do wyboru na różnych etapach edukacji.

Pod informacją o stanowisku SOS dla Edukacji, opublikowaną na profilu "Nie dla chaosu w szkole", pojawiły się różne komentarze. Część osób zwracała uwagę na dobry kierunek zmian, ale zgłaszała wątpliwości co do wyboru niektórych tytułów, np. "Balladyny" w szkole podstawowej. Wskazywano też na potrzebę zachowania w kanonie klasycznych utworów, takich jak "Pan Tadeusz".

Nie zabrakło głosów, które podnosiły jako temat do dopracowania kwestie praktyczne, m.in. finansowanie zakupu nowych książek do bibliotek szkolnych oraz konieczność zapewnienia dostępu do lektur wybranych przez uczniów i nauczycieli.

Więcej wyboru dla uczniów

Zgodnie z projektem przygotowanym przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych, w klasach IV-VI ma zniknąć lista lektur obowiązkowych z literatury dziecięcej i młodzieżowej.

Zastąpią ją kręgi tematyczne, takie jak "dom", "przyjaźń", "emocje" czy "różnorodność", w ramach których uczniowie i nauczyciele będą wspólnie wybierać co najmniej cztery książki w roku szkolnym.

Na liście znalazłyby się zarówno utwory współczesne, jak i klasyczne. Obowiązkowe pozostaną m.in.

  • fragmenty Biblii,
  • wybrane mity greckie,
  • a także baśnie i legendy istotne dla kultury narodowej i światowej.

Nowe zasady w starszych klasach

W klasach VII-VIII przewidziano trzy dłuższe utwory z literatury polskiej:

  • "Balladynę" Juliusza Słowackiego,
  • "Dziady" cz. II Adama Mickiewicza,
  • oraz "Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego.

Poza nimi uczniowie przeczytają także m.in.

  • treny i fraszki Jana Kochanowskiego,
  • bajki Ignacego Krasickiego,
  • wybrane nowele Henryka Sienkiewicza lub Bolesława Prusa,
  • utwór Sławomira Mrożka,
  • oraz opowiadanie o tematyce Holokaustu.

W każdej klasie obowiązkowe będzie przeczytanie co najmniej czterech dłuższych książek, w tym wskazanych lektur, a także literatury gatunkowej i dzieł z kanonu światowego.

Które roczniki mogą być objęte zmianami?

Nowe podejście do lektur ma wejść w życie w 2031 roku, kiedy odbędzie się pierwszy egzamin ósmoklasisty oparty na zmienionej podstawie programowej.

Zadania egzaminacyjne mają sprawdzać umiejętności rozumienia i analizy różnych tekstów, a nie jedynie znajomość wskazanego kanonu lektur obowiązkowych.

Zmiany w egzaminie ósmoklasisty

Według wyliczeń autorów projektu, uczniowie szkoły podstawowej będą musieli przeczytać co najmniej 20 książek - o jedną więcej niż w obecnej podstawie programowej.

Nowe podejście do lektur wpłynie też na egzamin ósmoklasisty, począwszy od 2031 roku. Zadania mają sprawdzać umiejętności rozumienia i analizy różnych tekstów, a nie tylko znajomość kanonu lektur obowiązkowych.

Wybrane dla Ciebie
Twórcy "Cities: Skylines 2" żegnają się z graczami w "diabelski" sposób
Twórcy "Cities: Skylines 2" żegnają się z graczami w "diabelski" sposób
Trener wicemistrzów Polski o porażce z Cracovią. "Byliśmy chyba jeszcze w autobusie"
Trener wicemistrzów Polski o porażce z Cracovią. "Byliśmy chyba jeszcze w autobusie"
Ciekoty: Finał plebiscytu "Ludzie z Pasją"
Ciekoty: Finał plebiscytu "Ludzie z Pasją"
Tarnobrzeg: Fiasko przetargu na działkę z Hotelem Nadwiślańskim
Tarnobrzeg: Fiasko przetargu na działkę z Hotelem Nadwiślańskim
Przemyśl: Akcja policji w centrum miasta. Padły strzały?
Przemyśl: Akcja policji w centrum miasta. Padły strzały?
Radom Fashion Show 2025. Gala finałowa w sali koncertowej
Radom Fashion Show 2025. Gala finałowa w sali koncertowej
Zduńska Wola: Szpital przechodzi poważne zmiany. Skorzystają pacjenci
Zduńska Wola: Szpital przechodzi poważne zmiany. Skorzystają pacjenci
Katowice: 9. Śląski Festiwal Nauki coraz bliżej
Katowice: 9. Śląski Festiwal Nauki coraz bliżej
4. liga podkarpacka. Czarni Jasło powalczą o utrzymanie
4. liga podkarpacka. Czarni Jasło powalczą o utrzymanie
Poznań: Trwa montaż iluminacji świetlnych. Na Starym Rynku pojawi się choinka
Poznań: Trwa montaż iluminacji świetlnych. Na Starym Rynku pojawi się choinka
Bełchatów: Straż Miejska ma nowego komendanta. Rozstrzygnięto konkurs
Bełchatów: Straż Miejska ma nowego komendanta. Rozstrzygnięto konkurs
Kalisz: Podsumowanie kwesty na ratowanie zabytkowych nagrobków
Kalisz: Podsumowanie kwesty na ratowanie zabytkowych nagrobków
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟