Otwarcie wiaduktu na Żeromskiego i Lubelskiej już niedługo. Nowy przystanek kolejowy Radom Wschodni ruszy jeszcze w czerwcu. Zobacz zdjęcia
Nowy wiadukt i przystanek kolejowy w Radomiu niemal gotowe do otwarcia
Jak informuje Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji, obecnie na placu budowy prowadzone są prace porządkowe i wykończeniowe. Na jezdni pojawiło się już oznakowanie poziome, a wkrótce zamontowane zostaną wiaty przystankowe i biletomaty po obu stronach wiaduktu, co ma poprawić komfort pasażerów komunikacji miejskiej.
Obecnie na placu budowy realizowane są prace porządkowe i wykończeniowe. Na jezdni pojawiło się już oznakowanie poziome, a wkrótce zamontowane zostaną wiaty przystankowe i biletomaty po obu stronach wiaduktu, co znacząco poprawi komfort korzystania z komunikacji miejskiej. Trwają odbiory techniczne całej inwestycji – to ostatni etap przed oddaniem obiektu do użytku. Szczegóły dotyczące otwarcia już wkrótce!
– informuje Łukasz Kościelniak, rzecznik prasowy MZDiK w Radomiu.
Wiadukt ruszy 27 czerwca, a pociągi 30 czerwca
Uroczyste otwarcie wiaduktu zaplanowano na piątek, 27 czerwca. Dojazd do niego, zarówno od strony Żeromskiego, jak i Lubelskiej, będzie możliwy jednym pasem, natomiast na samym wiadukcie kierowcy będą korzystali już z dwóch pasów ruchu.
Pierwsze pociągi zatrzymają się na przystanku Radom Wschodni w poniedziałek, 30 czerwca. Od tego dnia na przystanku będzie zatrzymywać się 50 pociągów Kolei Mazowieckich dziennie, czyli niemal wszystkie oprócz dwóch przyspieszonych kursów na trasie Radom–Warszawa.
Na razie przystanek nie obsługuje składów PKP Intercity, ale jak zapowiadają władze, nie jest wykluczone, że po kolejnej korekcie rozkładu zatrzymają się tu także pociągi tego przewoźnika.
Zmiany w układzie przystanków
Przystanki autobusowe zlokalizowane na szczycie wiaduktu zostały przesunięte względem pierwotnych założeń. W miejscach, gdzie pierwotnie miały stanąć, zamontowano barierki ochronne – ze względów bezpieczeństwa.
Zmiana ta oznacza, że osoby korzystające z przystanku kolejowego i wyjeżdżające na górę windą lub schodami ruchomymi będą musiały przejść kilkadziesiąt metrów, aby dotrzeć do przystanku autobusowego. Decyzja została podjęta, by zminimalizować ryzyko ewentualnych poważnych wypadków drogowych – np. zderzenia z oszkloną zabudową przystanku lub spadnięcia pojazdu na tory.
Kosztowna, ale strategiczna inwestycja
Budowa wiaduktu rozpoczęła się jesienią 2023 roku. Całkowity koszt inwestycji przekracza 178,8 miliona złotych. Część drogowa, finansowana z budżetu miasta, pochłonęła około 131 milionów złotych, natomiast realizacja części kolejowej – czyli peronu przystanku Radom Wschodni – to wydatek rzędu 48 milionów złotych.
W kolejnych tygodniach rozpoczną się także prace przy budowie ronda u zbiegu ulic Żeromskiego i Zbrowskiego oraz kontynuacja budowy trasy N-S, która przebiegać będzie pod wiaduktem. Oznacza to kolejne czasowe zmiany w organizacji ruchu dla kierowców i pieszych.