Polacy masowo używają AI w pracy. 80 procent nie ma na to zgody
Badanie PwC: większość pracowników w Polsce korzysta z AI bez zgody firm
W Polsce 80 proc. pracowników nie posiada formalnej zgody na korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji (AI) w pracy, choć 69 proc. i tak wykorzystuje ją do wyszukiwania i weryfikowania informacji. Dodatkowo, 40 proc. używa AI jako wsparcia w kreatywnym pisaniu, mimo braku oficjalnej akceptacji ze strony pracodawcy. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie PwC Polska.
Firmy również dostrzegają korzyści płynące ze stosowania AI. W 2024 r. 75 proc. przedsiębiorstw realizowało projekty związane z AI lub zaawansowaną analityką, co oznacza wzrost o 5 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego.
Była 14:30 w Zakopanem. Ludzie aż się zatrzymywali i nagrywali
Dla osiągania większych korzyści ze sztucznej inteligencji konieczna jest szersza adopcja i długofalowe oraz strategiczne myślenie. Obecnie, tylko 11 proc. firm deklaruje, że większość ich pracowników systematycznie korzysta z wdrożonych rozwiązań AI - PwC Polska.
Korzyści i wyzwania firm w stosowaniu AI
47 proc. przedsiębiorstw dostrzega korzyści z AI w IT, a 40 proc. w działalności operacyjnej. Mimo to tylko 45 proc. firm posiada strategię dotyczącą sztucznej inteligencji, choć odsetek ten wzrósł o 24 punkty procentowe w stosunku do roku poprzedniego.
Zdaniem Jakuba Borowca z PwC Polska, główne wyzwania w przejściu od projektu AI do wdrożenia produkcyjnego to transformacja technologiczna oraz koszty i ryzyka z zakresu odporności cyfrowej.
Ze strony konsumenckiej coraz bardziej widoczna (83 proc. respondentów) jest obawa, że nieodpowiedzialne stosowanie AI może negatywnie wpłynąć na demokrację, 81 proc. obawia się że narzędzia mogą przyczynić się do wzrostu skali dezinformacji. Jednak jednocześnie konsumenci zaczynają rozumieć, że sztuczna inteligencja to narzędzie wspierające, a nie zastępujące. Zaledwie 43 proc. z nich obawia się, że AI może zagrozić ich miejscu pracy - zauważył Kamil Kosiński z PwC Polska
Raport podkreśla również, że 66 proc. firm skróciło dzięki AI czas wykonywania codziennych obowiązków pracowników o ponad 10 proc., a 37 proc. odnotowało obniżenie kosztów operacyjnych. 44 proc. przedsiębiorstw korzysta z agentów AI, a 53 proc. deklaruje dzięki nim redukcję kosztów. Największe korzyści to poprawa jakości obsługi klienta (49 proc.) oraz zwiększenie produktywności (44 proc.).
Dla skuteczności biznesowej i szerokiego przyjęcia rozwiązań AI kluczowe jest, żeby technologia wzmacniała kompetencje ludzi, zamiast ich zastępować - dodał Kosiński.
Świadomość i adopcja AI w Polsce
Badanie pokazuje także, że świadomość AI rośnie - 64 proc. respondentów słyszało o sztucznej inteligencji, a 54 proc. z niej korzystało. Konsumenci wolą, aby AI było narzędziem wspomagającym, a nie autonomicznym. 82 proc. uważa, że AI zmieni administrację publiczną, a 76 proc., że pomoże przeciwdziałać zmianom klimatycznym.
Badanie "Polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału AI" przeprowadzono przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie PwC Polska we wrześniu 2025 r. na grupie 1100 osób z różnych regionów i przedziałów wiekowych. Równolegle firma PMR przebadała 187 przedsiębiorstw z 17 branż, zatrudniających co najmniej 250 pracowników, w tym osoby decyzyjne odpowiedzialne za wdrażanie AI.