Polacy wolą mniej stresującą pracę nawet za cenę niższego wynagrodzenia
W tym artykule:
Relacje międzypracownicze również odgrywają ważną rolę – 40% pracowników uznaje przyjaźnie w pracy za powód do pozostania w firmie. Badanie Workmonitor Pulse 2025 ujawnia najważniejsze kompromisy, na które są gotowi pracownicy w kontekście oferty pracodawcy.
Mniej stresu zamiast wyższej pensji
W Polsce 55% pracowników deklaruje, że wolałoby mniej stresującą pracę niż wyższe wynagrodzenie. To zjawisko jest szczególnie widoczne wśród osób pracujących zdalnie, gdzie aż 63% preferuje spokojniejszą pracę. Jest to również kwestia pokoleniowa – 60% milenialsów i 59% pokolenia X podziela to podejście. Młodsze pokolenie Z jest nieco mniej skłonne do rezygnacji z pieniędzy (52%), ale i tak dla połowy z nich stres jest kluczowym czynnikiem demotywującym.
– Jeszcze jakiś czas temu stres bywał wpisywany w definicję sukcesu. Dziś mamy do czynienia z odwrotną sytuacją: stres zawodowy staje się czynnikiem ryzyka, którego pracownicy chcą unikać. Wielu pracodawców nadal zakłada, że pensja to najważniejszy czynnik retencji. Tymczasem dane pokazują coś innego: aż 46 proc. Polaków wybrało mniej stresujące miejsce pracy, mimo że zarabiają tam mniej. Coraz więcej osób traktuje stres jako główny koszt pracy, którego nie zawsze jest w stanie zrekompensować wynagrodzenie. Nawet w czasach niepewności gospodarczej wyniki te sugerują, że organizacje, które tworzą zdrowsze środowisko pracy — poprzez redukcję poziomu stresu — będą w lepszej pozycji, by skutecznie przyciągać talenty do organizacji i zapewniać, że w niej pozostaną — komentuje Joanna Kolasa, HR Consultancy Manager w Randstad Polska.
Elastyczność pracy: czas ważniejszy niż miejsce
Pandemia zmieniła sposób, w jaki postrzegamy elastyczność pracy. W Polsce, gdzie 71% pracowników pracuje stacjonarnie, elastyczność czasu pracy zyskuje na znaczeniu. 52% respondentów uznało, że większa kontrola nad harmonogramem pracy jest dla nich bardziej wartościowa niż wyższe wynagrodzenie.
57% Polaków wolałoby elastyczność czasu pracy niż możliwość wyboru miejsca pracy. Ten trend jest zauważalny globalnie i jeszcze silniejszy wśród pracujących zdalnie. Aż 38% pracowników rozważyłoby odejście z pracy, gdyby zostali zmuszeni do powrotu do biura w pełnym wymiarze godzin.
Młodsze pokolenia są szczególnie gotowe do kompromisów w kwestii elastyczności czasu pracy. 55% przedstawicieli pokolenia Z zrezygnowałoby z wyższej pensji na rzecz większej autonomii w planowaniu czasu pracy.
Stabilność zawodowa jako priorytet
W czasach niepewności stabilność zawodowa staje się wartością nadrzędną. 56% Polaków woli bezpieczną, przewidywalną pracę niż ekscytującą, ale mniej stabilną karierę. Stabilność jest priorytetem dla 65% Polaków, którzy wybraliby ją ponad możliwość pracy zdalnej.
– Stabilność zatrudnienia wielu pracowników w Polsce traktuje dziś jako podstawowy warunek komfortu psychicznego, który pozwala myśleć o rozwoju czy zaangażowaniu, a nie jako przywilej. Stabilność zresztą definiują także jako pozostawanie atrakcyjnym na rynku pracy, co oznacza posiadanie atrakcyjnego z punktu widzenia pracodawców zestawu kompetencji i stałe aktualizowanie wiedzy ze swojego obszaru zawodowego. W czasach dynamicznych zmian gospodarczych i niepewności geopolitycznej potrzeba bezpieczeństwa zawodowego rośnie wśród wszystkich zatrudnionych pokoleń. Mimo narracji o potrzebie odnalezienia pasji w pracy, to właśnie stabilność i ciągłość zatrudnienia stanowią dziś fundament lojalności wobec pracodawcy. Pracownicy nie rezygnują jednak z ambicji – chcą je realizować w środowisku, które daje im poczucie bezpieczeństwa. Widać to wśród starszych pokoleń, znających wymagania swojej branży i obszary do rozwoju w jej obrębie, ale coraz częściej także u młodszych, którzy uczą się w realiach powszechnych kryzysów i wysokiej inflacji. Dla firm to jasna wskazówka: jeśli nie konkurują wysokością pensji czy elastycznością czasu pracy, mogą wygrać jakością zatrudnienia i zapewnianiem poczucia stabilności zawodowej – mówi Joanna Kolasa.
Co zatrzymuje Polaków w firmach?
Oprócz wyższego wynagrodzenia regularne podwyżki w odpowiedzi na inflację są kluczowym czynnikiem retencji. 69% Polaków wskazuje je jako decydujący element pozostania w firmie. Ważne są również dodatkowe dni wolne, choć mniej niż 40% Polaków zrezygnowałoby z wyższej pensji na ich rzecz.
Polska wyróżnia się potrzebą budowania relacji społecznych w pracy. 40% Polaków uważa, że możliwość zawierania przyjaźni i budowania więzi w pracy jest dla nich ważna. Ten czynnik jest szczególnie istotny wśród starszych pokoleń, takich jak pokolenie X i Baby Boomers.