Ponad pół miliarda złotych na toruńskie tory. W tym na budowę peronów i kładki rowerowej
Długo trzeba było czekać. Przygotowania do gruntownej modernizacji toruńskiego węzła kolejowego rozpoczęły się kilkanaście lat temu. Ambitne plany zakładały m.in. gruntowną modernizację peronów i remont dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni, budowę drugiego toru pod rondem Pokoju Toruńskiego i remont mostu kolejowego. Z czasem zadań przybywało, wciąż jednak nie było pieniędzy na ich realizację.
W 2022 roku odpowiedzialna za kolejowe budynki spółka PKP SA podpisała umowy na remont dworców, który się niebawem rozpoczął, natomiast Polskie Linie Kolejowe sprawujące pieczę nad torami, peronami i mostami, wciąż poszukiwały funduszy na realizację swojej, a przy okazji największej i najbardziej kosztownej części tej kolejowej rewolucji.
Kiedy rozpoczną się budowy i remonty?
Jak już wcześniej informowaliśmy, PLK i Gmina Miasta Toruń złożyły wspólny wniosek o dofinansowanie unijne, a los tego wniosku miał się rozstrzygnąć w połowie lipca. Ten moment właśnie nastąpił. Okazało się, że projekt został oceniony bardzo wysoko i wnioskodawcy otrzymają w stu procentach tyle, o ile wnioskowali - w sumie ponad pół miliarda złotych unijnego dofinansowania projektu wartego ponad 685 milionów złotych brutto. Jak informuje lider tego przedsięwzięcia, czyli spółka Polskie Linie Kolejowe, postępowania przetargowe powinny się rozpocząć w czwartym kwartale 2025 roku.
- Rozpoczęcie prac budowlanych planujemy w I kwartale 2026 roku, czas przewidziany na realizację zadania wynosi 30 miesięcy - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PLK.
Przypomnijmy jeszcze, że Polskie Linie Kolejowe zajmą się remontem torów między dworcami Toruń Główny i Toruń Wschodni, remontem mostu kolejowego, bodową biegnącej obok niego kładki pieszo-rowerowej za ponad sto milionów złotych, modernizacją peronów na dworcach Toruń Miasto i Toruń Wschodni i budową drugiego toru pod placem Pokoju Toruńskiego w taki sposób, aby nie wpłynęło to na kondycję znajdującej się tam Bramy Kolejowej, cennego zabytku Twierdzy Toruń.
Czym się zajmie gmina?
Miasto zajmie się natomiast budową bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27, budową bezkolizyjnego dojścia do peronu przystanku kolejowego Katarzynka i aktualizacją dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Równinnej z linią kolejową nr 353. Niezależnie od tego, zgodnie z wcześniejszymi założeniami, po stronie miejskiej leży również remont ulicy Sowińskiego i przebudowa Garbatego Mostka.