Powiat kłobucki: Trwa przebudowa DW 491. Jak wygląda postęp prac?
Droga wojewódzka nr 491 łączy Raciszyn pod Działoszynem z Częstochową, przebiegając przez województwa łódzkie i śląskie. Wraz z drogą wojewódzką nr 486 stanowi alternatywną trasę dla drogi krajowej nr 43. Modernizacja tego połączenia ma istotne znaczenie dla północnej części regionu - zarówno komunikacyjne, jak i gospodarcze. Jak przebiegają obecnie prace na zamkniętej dla ruchu drodze?
Jaki jest stan zaawansowania robót?
Drog-Bud, który realizuje przebudowę poinformował właśnie, że zasadnicze roboty drogowe objęły prawie cały przebudowywany odcinek. Była to odpowiedź przedsiębiorstwa na zarzuty mieszkańców, które pojawiły się w mediach społecznościowych, że na budowie niewiele się dzieje.
- Do 900 metra inwestycji trwają obecnie roboty ziemne, od 1,1 do 2,5 km grunt jest już ustabilizowany. Kolejne fragmenty - między 3,2 a 4,9 km oraz 5,0 a 6,0 km - mają już położone warstwy masy bitumicznej. W Kamyku trwa budowa mostu, natomiast od Łobodna aż po Miedźno droga posiada już nową nawierzchnię - informują w Drog-Budzie.
Prace bitumiczne wykonano także od Miedźna przez Popów aż do końca województwa śląskiego. Łącznie, spośród 27,9 kilometra trasy, brak rozpoczętych prac dotyczy jedynie ok. 1350 metrów.
W ramach modernizacji powstają lub są przebudowywane mosty, ronda i przepusty - m.in. w Kamyku, Łobodnie i Popowie.
Inwestycja za ponad 350 milionów złotych
Całe zadanie realizowane jest w dwóch częściach: od granicy województwa do miejscowości Łobodno (17 km) oraz od Łobodna do granic Częstochowy (11 km). Łączna wartość inwestycji wynosi 350,4 mln zł.
Pierwsza część robót kosztuje 204,4 mln zł, druga - 146 mln zł. Wykonawcą została firma Drog-Bud z Częstochowy, wybrana w drodze przetargu.
W momencie podpisania umowy marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa podkreślał, że to inwestycja istotna z punktu widzenia całego regionu, służąca poprawie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Wicemarszałek Grzegorz Boski przypominał wówczas, że projekt modernizacji sięga 2015 roku i dopiero decyzje z 2023 roku pozwoliły na rozpoczęcie prac.
Projekt zakłada przebudowę drogi klasy technicznej G (głównej), skrzyżowań, chodników, ciągów pieszo-rowerowych oraz zatok autobusowych. Wykonane zostaną elementy bezpieczeństwa ruchu, oświetlenie, odwodnienie, sześć obiektów mostowych - w tym wiadukt nad linią kolejową - oraz kanał technologiczny.
Droga będzie przystosowana do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. Warstwy bitumiczne powstają z asfaltów wysokomodyfikowanych, a trwałość przebudowanej konstrukcji szacowana jest na 50 lat.