Powiat Lubliniecki ogłasza przetarg na dzierżawę szpitala i sprzętu
Radni powiatowi zatwierdzili projekt ogłoszenia o przetargu na dzierżawę nieruchomości, stanowiących własność Powiatu Lublinieckiego i przekazanych w nieodpłatne użytkowanie dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Lublińcu na okres 30 lat.
Przetarg obejmie także dzierżawę sprzętu medycznego i wyposażenia stanowiącego majątek Powiatu oraz SP ZOZ w Lublińcu na okres 10 lat.
Starosta Joachim Smyła o przyszłości szpitala
– Naszym nadrzędnym celem jest utrzymanie szpitala w obecnym kształcie lub stworzenie dobrze funkcjonującej placówki, nawet jeśli nie będzie miała już formy jednostki powiatowej. Kluczowe jest to, by mieszkańcy nadal mieli dostęp do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych. Nowy operator przejmie wszystkie umowy z NFZ – a to daje gwarancję ciągłości opieki – podkreślił starosta Joachim Smyła.
Jak dodał starosta, decyzja o dzierżawie nie oznacza prywatyzacji, lecz jest sposobem na uratowanie placówki.
Rosnące zadłużenie i dramatyczna sytuacja szpitali powiatowych
Przyjęte uchwały są odpowiedzią na trudną sytuację finansową SP ZOZ w Lublińcu i całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. W uzasadnieniu podkreślono, że szpitale borykają się z wieloletnim niedofinansowaniem i brakiem reform.
– Zadłużenie SP ZOZ w Lublińcu rośnie z miesiąca na miesiąc. Różnica między kontraktem NFZ a kosztami funkcjonowania szpitala przekracza 1,3 mln zł miesięcznie. To walka przegrana, jeśli nie nastąpią zmiany systemowe – alarmowały w kwietniu władze powiatu.
Poseł Andrzej Gawron o stanie szpitali powiatowych
Do sytuacji w służbie zdrowia na poziomie powiatów odniósł się dzień wcześniej Andrzej Gawron, poseł na Sejm RP z powiatu lublinieckiego:
– Szpital powiatowy w Lublińcu to ponad 70 mln długu, brak kadry medycznej, zawieszone oddziały porodowy, noworodkowy i chirurgii od ponad roku. Co miesiąc brakuje prawie 1,2 mln zł, by zbilansować przychody i wydatki. Reformy planowane przez minister Leszczynę czterokrotnie nie zyskały akceptacji Komitetu Stałego Rady Ministrów. To oznacza pogłębiającą się zapaść finansową szpitali powiatowych w całej Polsce. Dyrektorzy szpitali nie znają zasad finansowania i nie wiedzą, jak podejść do podwyżek wynagrodzeń, do których od lipca zobowiązują ich przepisy. Nie ma planu finansowego NFZ i nie ma zabezpieczenia finansowego – podkreślił poseł Gawron.
18 mld zł dla podmiotów leczniczych
MZ zapowiedziało w środę, że do podmiotów leczniczych trafi w ciągu 12 miesięcy blisko 18 mld zł. 16,94 mld zł z tej kwoty to rekomendacja AOTMiT dotycząca m.in. finasowania podwyżek płac. 756 mln zł będzie przeznaczone dodatkowo na nadwykonania w programach lekowych i w chemioterapii, a 300 mln zł na premie za przekroczenie ryczałtu szpitali w sieci.
– 18 mld zł dla podmiotów leczniczych na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych, które ogłosiło Ministerstwo Zdrowia, to nie są dodatkowe pieniądze w systemie ochrony zdrowia – powiedział współprzewodniczący Trójstronnego Zespołu ds. ochrony zdrowia Wojciech Wiśniewski (Federacja Przedsiębiorców Polskich) w rozmowie z PAP.
Według Wiśniewskiego blisko 18 mld zł, które zapowiedziała Leszczyna, to nie są dodatkowe pieniądze w systemie ochrony zdrowia. Podkreślił, że zostaną one przesunięte do NFZ z części budżetu państwa przeznaczonej na zdrowie. Podkreślił, że jeśli dotacja dla NFZ miałaby pochodzić od ministra finansów, to musiałaby się zmienić ustawa budżetowa. Zaznaczył, że są to pieniądze w budżecie w dyspozycji ministra zdrowia m.in. na inwestycje i rezydentury.
Przyjęte przez MZ rozwiązanie zakłada wyższe współczynniki dla szpitali powiatowych (I i II poziomu w sieci szpitali), co przełoży się na kwotę 600,7 mln zł oraz wyższe wyceny w neurologii (o 13,8 proc. w skali 2025 r.), ginekologii (o 20,9 proc. w skali 2025 r.), rehabilitacji stacjonarnej (o 14,4 proc. w skali 2025 r.), wzrost współczynników w wybranych świadczeniach (jednorodnych grup pacjentów), co AOTMiT oszacowała na 570,2 mln zł.
Przyjęta przez MZ rekomendacja zakłada wyższe finansowanie opieki psychiatrycznej, w tym ambulatoryjnej i środowiskowej dla dzieci i dorosłych, leczenia uzależnień, opieki paliatywnej i hospicyjnej dla dzieci w warunkach domowych, opieki długoterminowej w zolach (zakładach opiekuńczo-leczniczych), pielęgniarskiej opieki domowej, szpitalnych oddziałów ratunkowych i izb przyjęć, w tym psychiatrycznych, ratownictwa medycznego i transportu sanitarnego, a także medycyny szkolnej.