Poznań: Kampania społeczno-edukacyjna "Weź 9, Tato!"
W Poznaniu trwa kampania społeczno-edukacyjna „Weź 9, Tato!”, której celem jest zachęcenie mężczyzn do korzystania z dziewięciu tygodni urlopu rodzicielskiego. Do akcji w symboliczny sposób dołączyły trzy wyjątkowe postacie dobrze znane mieszkańcom miasta – Stary Marych, Bohdan Smoleń i Krzysztof „Komeda” Trzciński.
Na trzy dni, od 15 do 17 października, pomniki przedstawiające te postaci zostały wyposażone w dziecięce nosidełka z logo kampanii. Niezwykła inicjatywa przyciągnęła uwagę przechodniów, stając się jednocześnie zaproszeniem do dyskusji o partnerstwie w rodzinie i znaczeniu obecności ojców w pierwszych miesiącach życia dziecka.
Ojcowie wciąż rzadko sięgają po przysługujący im urlop – według statystyk nawet 80 procent z nich nie korzysta z tego prawa. Tymczasem badania jednoznacznie wskazują, że bliskość taty ma ogromny wpływ na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. Korzyści z urlopu rodzicielskiego odnoszą także matki – zmniejsza się u nich ryzyko depresji poporodowej, a powrót do pracy staje się łatwiejszy. Ojcowie natomiast zyskują większą satysfakcję z życia i lepszą równowagę między obowiązkami zawodowymi a rodzinnymi.
Przekaz kampanii wybrzmiewa również w przestrzeni miejskiej na plakatach i billboardach. Hasła zaczynające się od słów „63 dni” podkreślają, co w praktyce może oznaczać czas spędzony z maluchem: „treningów z czułości”, „wspólnych spacerów” czy „drzemek bez deadline’ów”.
Organizatorzy podkreślają, że zaangażowany tata to nie tylko wsparcie dla partnerki i silniejsza więź z dzieckiem, ale także zysk dla pracodawcy, pracownik lojalny, zmotywowany i świadomy wartości równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.
Kampania przypomina, że od kwietnia 2023 roku prawo do 9 tygodni urlopu rodzicielskiego przysługuje każdemu ojcu i nie może zostać przeniesione na matkę. Poznańską akcją miasto chce zachęcić mężczyzn do tego, by coraz chętniej korzystali z tej możliwości.