Poznań: Najbardziej dziurawa ulica w mieście. Remont na Obornickiej
Aquanet rozkopał ulicę i próbuje "łatać" dziury
- Boli sam fakt, że nadal nie wiemy nic o tym, kiedy ta ulica zostanie zrobiona - mówi Tomasz Hejna, radny osiedlowy i prowadzący portal "Gemela Poznańska". - Oczekujemy tego jako mieszkańcy.
W maju na ulicy Obornickiej rozpoczęły się prace Aquanetu związane z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej. Utrudnienia rozpoczęły się w poniedziałek, 12 maja i potrwają do września. Urząd miasta poinformował, że wybudowane zostanie 600 m sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do 36 nieruchomości. Powstanie także 440 m sieci wodociągowej, co pozwoli na przyłączenie kolejnych 30 nieruchomości. Całość będzie kosztować przeszło 4,3 mln zł.
Problem jednak w tym, że remont trwa, ale ulica wygląda jeszcze gorzej niż przed remontem. Na Obornickiej wciąż obowiązuje ruch wahadłowy, a dziury w jezdni spółka wodociągowa "łata"... płytami chodnikowymi. Po zakończeniu prac, przekazuje ZDM, spółka odtworzy nawierzchnię jezdni na odcinku od ul. Mateckiego do ul. Hulewiczów.
Tak wygląda "remont" na ulicy Obornickiej:
Najbrzydsza ulica w Poznaniu
Ulica Obornicka w Poznaniu to jedna z najbrzydszych ulic na terenie miasta. Problem w tym, że znajduje się na północnym wylocie z Poznania i przez to jest utrapieniem nie tylko dla mieszkańców, ale i dla osób wjeżdżających do miasta. "Wszechobecne nielegalne reklamy, brak chodnika, ścieżki rowerowej, dziury w jezdni i wieczne korki to tylko niektóre z problemów" - pisaliśmy w styczniu tego roku.
Plany na przebudowę ulicy były dwa - pierwszy zakładał rozbudowę ul. Obornickiej do układu dwujezdniowego po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Drugi natomiast to budowa całkowicie nowej drogi, która w dokumentach planistycznych zaplanowana została na wschód od istniejącej ul. Obornickiej, pomiędzy ul. Kurpińskiego, a projektowanym skrzyżowaniem z ul. Nową Szymanowskiego i Mateckiego.
W 2021 roku w tej sprawie porozumienie podpisały miasto Poznań, powiat poznański i gmina Suchy Las. W maju 2022 roku Lokalna Agencja Rozwoju Gospodarczego Gminy Suchy Las podpisała umowy na wykonanie pełnej dokumentacji projektowej dla zadania "Integracja węzłów na północnej obwodnicy towarowej m. Poznania z miejskim transportem zbiorowym - dokumentacja".
Współpraca gminy, starostwa i miasta
Jednak nic więcej w tym temacie się nie dzieje. Budowa Nowej Obornickiej miała odbywać etapami. W pierwszym miała powstać ul. Nowa Szymanowskiego, tak by można było dojechać od granic Poznania w rejon przystanków PST.
- Mieszkańcy Piątkowa dostaną nową ulicę Szymanowskiego. To jest to, czego oczekiwaliśmy. Być może zmniejszy to tranzyt ulicą Stróżyńskiego pomiędzy Marysieńki a Sobieskiego - mówi Hejna. - Pomału zastanawiam się jednak czy dożyję przebudowy Obornickiej - kwituje.
W styczniu dowiedzieliśmy się jednak, że ulica jeszcze długo pozostanie w takim stanie. Szacunkowo budowa nowej Obornickiej miała kosztować 300 milionów złotych, a Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że "w obecnym budżecie miasta nie ma zabezpieczonych pieniędzy na przebudowę ulicy Obornickiej i budowę Nowej Obornickiej".