Poznań: Śnieg zasypał miasto. Kto jest odpowiedzialny za odśnieżanie?
W tym artykule:
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Poznań walczy ze śniegiem
Choć zima kalendarzowa zaczyna się dopiero 22 grudnia, to do stolicy Wielkopolski zawitała już pod koniec listopada. 25 listopada ostrzeżenie wydał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, w nocy spadło dużo śniegu - pokrywa śnieżna wynosiła od 10 cm do nawet 15 cm!
Jak informuje rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich, Poznań był dobrze przygotowany na opady śniegu, łącznie na ulice miasta wyjechało 70 pojazdów: 45 pługoposypywarek obsługujących jezdnie oraz 25 pługopiaskarek obsługujących chodniki i drogi dla rowerów.
- ZDM odśnieża miejskie chodnik, ale zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, miejskie chodniki, które położone są bezpośrednio przy granicy nieruchomości, muszą być odśnieżane przez właścicieli (zarządców) tych nieruchomości. W pierwszej kolejności należy odgarnąć śnieg, a następnie posypać w celu uszorstnienia - przekazuje Agata Kaniewska.
Poznań na opady śniegu przygotowany jest od 1 listopada, 24 godziny na dobę działa komórka dyspozytorska i monitoruje pogodę oraz stan nawierzchni dróg. Dyspozytorzy korzystają w codziennej pracy ze stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego.
- W razie konieczności podejmowane są działania wyprzedzające. Już 25 listopada sieć strategiczna i podstawowa poznańskich dróg została posypana solą zraszaną, aby zapobiegać przymarzaniu śniegu do nawierzchni mimo, że nie było jeszcze opadów. W środę działania koncentrują się na usuwaniu śniegu z dróg wszystkich sieci - dodaje.
Jak wygląda proces odśnieżania?
Jak przekazuje rzeczniczka, poznańskie ulice zostały podzielone na sieci, po to, by można było zróżnicować standardy ich utrzymania oraz dostosować do możliwości finansowych miasta czy potencjału sprzętowego, którym dysponują wykonawcy.
- sieć strategiczna (pierwsza kolejność) - o łącznej długości 272,7 km - to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali. Czas reakcji: 1,5 - 2 godz. od momentu wydania polecenia przez dyspozytora;
- sieć podstawowa (druga kolejność) - o łącznej długości 258,7 km - to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej. Czas reakcji: 2 - 2,5 godz. od momentu wydania polecenia przez dyspozytora;
- sieci lokalne (trzecia i czwarta kolejność) - o łącznej długości 389,4 km - to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej, a także w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie. Czas reakcji: 3 - 4,5 godz. od momentu wydania polecenia przez dyspozytora (centrum zimowego utrzymania).
- Działania na pozostałych jezdniach, nieobjętych planowym utrzymaniem, będą prowadzone w trybie interwencyjnym, na podstawie dyspozycji wskazujących jezdnie do jednokrotnego odśnieżenia - informuje Kaniewska.