Kraków: Prezydent chce by środki z KPO przesunąć na Strefę Czystego Transportu w mieście. Trochę późno na apele o alternatywy dla kierowców
Kraków zabiega o dofinansowanie inwestycji, aby skutecznie wdrożyć SCT
Co prawda już w październiku 2024 r. Kraków, wspólnie ze Związkiem Miast Polskich i Polskim Alarmem Smogowym, wskazywali na potrzebę utworzenia w ramach Krajowego Planu Odbudowy rozwiązań wspierających finansowo miasta wprowadzające strefy czystego transportu, ale skoro nadal sprawa pozostaje na poziomie apelowanie i pisania listów, to bądźmy realistami - szybko takie rozwiązania nie zostaną sfinansowane i wprowadzone, ale chodzi o alternatywy dla kierowców, który ogranicza się możliwość korzystania z samochodów, i to już niedługo.
- Uważamy, że aktualizacja Krajowego Planu Odbudowy i wejście w życie krakowskiej strefy czystego transportu stanowi odpowiedni moment, aby wrócić do tej propozycji. Przygotowując się do wdrożenia SCT, samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zidentyfikowały szereg inwestycji, które mogłyby zostać zrealizowane już w 2026 r. oraz dodatkowe inwestycje planowane do zakończenia do 2028 r. - napisali sygnatariusze listu. No właśnie, wejście w życie SCT... zaraz... to nie odpowiedni moment, by... wrócić... do propozycji. Tu już powinny być zaawansowane działania, najlepiej projektowanie, trwające przetargi, szykowanie się do przejęcia placów budowy. By np. kierowcy jadący z Olkusza, Wieliczki, czy zjeżdżający z Północnej Obwodnicy Krakowa lub trasy S7 mieli parkingi park&ride połączone z komunikacją miejską. Sprawną, dobrze sfinansowaną, a nie pociętą jeśli chodzi o kursy i linie.
Apelujący... "Wskazali, że projekty te znacząco podniosłyby dostępność i atrakcyjność transportu zbiorowego oraz zrównoważonych form mobilności, takich jak: budowa parkingów P+R, rozbudowa infrastruktury rowerowej, zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego, czy budowa nowych linii tramwajowych. Działania te mają na celu stworzenie mieszkańcom realnych i wygodnych alternatyw dla codziennego korzystania z samochodów spalinowych, co wspiera wdrażanie SCT i zwiększa jej społeczną akceptowalność." Wszystko pięknie, ale to ogólniki, a alternatywy dla kierowców trzeba wprowadzać już. Bo przez lata w temacie parkingów niewiele się wydarzyło. Rower miejski nie działa tak jak powinien, nie jest powszechny. Nowe autobusy i tramwaje się kupuje fakt i zastępują te stare. Fakt. Nową linię do Mistrzejowic właśnie budujemy, kolejna to pewno ta na Azory, ale jest jeszcze kilka innych. Przypominam też, że na razie nie ma realnych szans by szybko powstała trasa Pychowicka i Zwierzyniecka, a mamy tylko Łagiewnicką, więc wewnętrzna obwodnica Krakowa nie jest domknięta, ale skoro Kraków działa by ograniczyć ruch aut, to te dwie inwestycje drogowe nie będą forsowane...
Ale tak to już jest w Krakowie, że niektóre rzeczy robi się w odwrotnej kolejności