Przebudowa w Bydgoszczy. Po proteście mieszkańców przejścia przez tory przy ul. Dworzec i Magazynowej nie zostaną zlikwidowane
Umowę na realizację zadania pn. „Budowa mijanki Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód” podpisano w styczniu 2024 r.. Wykonawcą inwestycji jest firma Gór-Tor. Inwestycja to koszt ok. 40 mln zł. Przystanek Bydgoszcz Fordon po blisko 30 latach znów stanie się stacją kolejową. Tak było do 1997 roku, gdy nastąpiła zmiana z powodu wstrzymania ruchu pociągów towarowych i zamknięcia ładowni.
Realizacja prac zwiększy przepustowość na trasie w kierunku Chełmży, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. W ramach inwestycji przebudowy zostanie peron nr 1 oraz wybudowany zostanie nowy peron – nr 2.
– Prace zapewnią możliwość przyjmowania na stacji składów elektrycznych oraz przeładunek składów towarowych. Modernizacja układu torowego oraz sieci trakcyjnej ponownie umożliwi mijanie się na stacji pociągów prowadzonych trakcją spalinową i elektryczną – przekazywał nam pod koniec ubiegłego roku Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przejścia zostają
W ramach projektu zaplanowano budowę przystanku Bydgoszcz Fordon, ale jednocześnie likwidację przejścia przy ul. Magazynowej oraz przejazdu przy ul. Dworzec, przeciwko czemu protestowali mieszkańcy. Miasto informowało, że prowadzi w tej sprawie rozmowy z PKP PLK. W tej sprawie udało się uzyskać konsensus. Pisma w tej sprawie opublikował w grupie "Fordon na co dzień - Forum" Lech Zagłoba-Zygler, wiceprzewodniczący Rady Miasta Bydgoszczy.
– Wiemy, iż ze względów społecznych brak przejścia dla pieszych w dotychczasowej lokalizacji wiązałbym się z dużym utrudnieniem w komunikacji pomiędzy poszczególnymi stronami miasta. Dlatego też w spółce zostały podjęte formalne działania w celu zabezpieczenia w budżecie środków finansowych, koniecznych dla realizacji dodatkowego zadania, równolegle do projektu KPO, które zapewniałoby rozwiązanie tej sytuacji – przekazali Marcin Mochocki i Maciej Kaczorek, członkowie zarządu PKP PLK.
Aby uniknąć czasochłonnego procedowania, zaproponowano miastu porozumienie, aby niezwłocznie móc przystąpić do przygotowania przetargu.
– Planowane prace związane będą z odtworzeniem przejścia w ciągu ul. Magazynowej oraz zastąpieniem przejazdu w ciągu ul. Dworzec przejściem dla pieszych. Nowe przejścia, z uwagi na warunki terenowe i wymagania techniczne rozwiązań nowobudowanej mijanki Bydgoszcz Fordon, proponujemy zlokalizować w kilkumetrowych odległościach od istniejących przepraw – poinformowali.
Poproszono, aby w odpowiedzi wskazać czy przedstawione warunki odpowiadają miastu. Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy, podziękował za deklarację przywrócenia przejść. – Przytoczone w piśmie zmiany lokalizacji o odpowiednio 4 i 9 m są oczywiście akceptowalne. Rozumiem uwarunkowania wpływające na rozwiązania projektowe – stwierdził zastępca prezydenta.
Więcej zmian
W okolicy, w sąsiedztwie wiaduktu przy ul. Fordońskiej, powstanie nowy przystanek z dwoma peronami o roboczej nazwie Bydgoszcz Stary Fordon. Jego budowa ma ruszyć w II połowie 2025 r.
Ponadto w ramach inwestycji przewidziano m.in.:
- montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, zapewniających sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów na szlakach Unisław Pomorski – Bydgoszcz Fordon i Bydgoszcz Fordon – Bydgoszcz Wschód;
- nowe urządzenia przejazdowe (rogatki i sygnalizatory) na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych: na drodze wojewódzkiej 551 w Dąbrowie Chełmińskiej i na drodze krajowej nr 80 w Strzyżawie;
- remont wiaduktu kolejowego przy stacji Bydgoszcz Fordon.