Przewoźnik zwalnia, ale robi zakupy, by przetrwać. Na tory wyjadą nowe wagony
- Jako spółka, która aktywnie uczestniczy w rynku kolejowych przewozów towarowych, wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów - komentuje w oficlanym komunikacie Agnieszka Wasilewska-Semail, Prezes Zarządu PKP Cargo w restrukturyzacji. - Posiadanie nowego typu wagonów we flocie PKP CARGO, na które jest zapotrzebowanie rynkowe, zwiększy wachlarz ofertowy Spółki i otworzy nowe możliwości przewozowe. Buduje tym samym naszą przewagę konkurencyjną pokazując, że stawiamy na rozwiązania wysokojakościowe, które optymalizują proces przewozowy. Tego typu działania wpisują się zarówno w plan restrukturyzacji jak i strategiczne plany operacyjne - wyjaśnia prezeska.
PKP Cargo stawia na nowoczesność: 400 nowych wagonów dla rynku budowlanego
PKP Cargo znacząco wzmacnia swoją flotę, inwestując w 400 specjalistycznych wagonów przeznaczonych do przewozu artykułów budowlanych. Ta inwestycja, stanowiąca element Planu Restrukturyzacji spółki, jest bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby klientów z segmentu kruszyw.
Spółka, która jest kluczowym przewoźnikiem kruszyw (żwir, kamień, piasek), cementu i wapna, zdecydowała się na wynajem nowoczesnych wagonów, aby zwiększyć efektywność swojej oferty.
Eamnos: Lżejszy wagon, większe oszczędności
Pierwszy skład, który zasilił flotę, liczy 42 wagony typu Eamnos. PKP Cargo planuje docelowo pozyskać 400 takich jednostek w przyszłym roku.
Wagon Eamnos to 4-osiowa węglarka przeznaczona do transportu materiałów sypkich, niewrażliwych na wilgoć, takich jak kruszywa, rudy, węgiel i drewno.
Choć PKP Cargo tradycyjnie wykorzystuje w przewozie kruszyw popularne węglarki EAS/Eaos oraz wagony samowyładowcze Fals i Szutrówka 203V, wagony Eamnos wyróżniają się konstrukcją:
- Eamnos to wagon o skróconym i lżejszym pudle w porównaniu do standardowej węglarki EAS.
- Kluczową zaletą, podniesioną przez klientów, jest większa ładowność wagonów Eamnos.
Czytaj też: PKP Cargo na zakręcie. Spółka przeprowadzi kolejne zwolnienia grupowe
Wyższa ładowność Eamnos pozwala na przewiezienie większej ilości kruszywa w jednym cyklu, co ma bezpośrednie przełożenie na redukcję liczby cykli załadunkowo-rozładunkowych. Dzięki temu możliwa jest redukcja czasu pracy z trzech do zaledwie dwóch zmian roboczych. Transport z wykorzystaniem wagonów Eamnos generuje istotne oszczędności operacyjne nie tylko dla PKP Cargo, ale przede wszystkim dla odbiorców końcowych.
W komunikacie czytamy, że nowoczesne wagony Eamnos zapewniają wysoką jakość ochrony przewożonego kruszywa, co jest szczególnie istotne w przypadku surowców kluczowych dla produkcji betonu. Utrzymanie wagonów w czystości, ich niska awaryjność oraz brak strat masy przewożonego towaru eliminują ryzyko reklamacji i zwiększają ogólną niezawodność operacyjną całego procesu logistycznego.
PKP Cargo umacnia pozycję lidera i potencjał na rynku TSL
Grupa PKP Cargo zapewnia, że posiada niezbędny potencjał ludzki i sprzętowy, aby skutecznie odpowiadać na wyzwania rynku usług TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) i realizować ambitne projekty rozwojowe, oferując kompleksowe usługi na najwyższym poziomie.
Spółka systematycznie zwiększa swoje udziały rynkowe w przewozach towarowych. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), po rekordowym lipcu, w którym przewozy kolejowe osiągnęły najwyższą miesięczną masę w tym roku (18,8 mln ton), udział PKP CARGO w sierpniu 2025 r. wzrósł do blisko 26,7 proc. (z 25,3 proc. w lipcu).
Tp wzrost o 2,5 punktu procentowego masy względem czerwca. PKP Cargo przekonuje, że optymalizuje przewozy, dywersyfikuje możliwości taborowe i umacnia swoją pozycję na rynku.