Ruch i zyski z opłat na autostradzie A4 Kraków - Katowice. Mamy dane
Koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków ma spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do Grupy Stalexport Autostrady. Grupa poinformowała w raporcie bieżącym o swoich wstępnych wynikach za I półrocze 2025 r.
Zgodnie z nimi w sześciu pierwszych miesiącach 2025 r. średnie natężenie ruchu na A4 Katowice-Kraków osiągnęło poziom 48801 pojazdów na dobę (o 5,2 proc. więcej rdr.), w tym 40606 pojazdów osobowych (o 6 proc. więcej rdr.) i 8195 ciężarowych (o 1 proc. więcej rdr.).
W tym czasie przychody z poboru opłat od pojazdów osobowych wyniosły 195,0 mln zł, wobec 172,3 mln zł rok wcześniej (wzrost o 13,2 proc.), a od ciężarowych 105,7 mln zł, wobec 98,8 mln zł rok wcześniej (wzrost o 7,0 proc.). Razem przychody z poboru opłat sięgnęły 300,7 mln zł, wobec 271,1 mln zł w I półroczu 2024 r. (wzrost o 10,9 proc.).
Grupa SAM w poprzednich miesiącach sygnalizowała wolę dalszego zaangażowania w odcinek A4 Katowice-Kraków po zakończeniu obowiązującej do marca 2027 r. umowy koncesyjnej. Zarządca wskazuje m.in. ma potrzebę rozbudowy autostrady o trzeci pas, deklarując, że jest w stanie zrobić to znacznie szybciej niż zarządca publiczny.
Na razie spółka, realizując obecną umowę koncesyjną, m.in. wymienia całą nawierzchnię autostrady przed jej upływem, a także przygotowuje budowę dwóch dodatkowych Miejsc Obsługi Podróżnych.