Ruda Śląska: Tramwaje Śląskie przebudują kluczowy odcinek trasy. Linia przebiega wzdłuż krętej drogi
Tramwaje Śląskie czekają na oferty do 7 listopada
Zamówienie obejmuje przebudowę infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Piotra Niedurnego w Rudzie Śląskiej na odcinku od pętli Chebzie do osiedla Kaufhaus. Obecny termin składania ofert przypada 7 listopada br.
W maju ub. roku Tramwaje Śląskie ukończyły warte 22,3 mln zł brutto remont oraz rozbudowę pętli tramwajowej w dzielnicy Rudy Śląskiej - Chebziu. To jeden z centralnych punktów sieci tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Połączenia tramwajowe biegną stamtąd w czterech kierunkach.
W osi północ - południe przez pętlę Chebzie przebiega linia nr 9 z Bytomia (Plac Sikorskiego) przez Rudę Śląską i Świętochłowice do Chorzowa. Linia nr 9 na odcinku od Bytomia do Chebzia została w ostatnich latach zmodernizowana. Od czerwca br., wraz z zamknięciem chorzowskiej estakady i brakiem możliwości dojazdu do centrum przesiadkowego na rynku, linia nr 9 kursuje do Chorzowa Batorego, pokonując całą trasę w ok. 70 min.
Tramwaje Śląskie sfinansowały część przebudowy pętli Chebzie w unijnym projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na lata 2014-20. Kolejne prace na tej linii spółka prowadzi w unijnym projekcie modernizacji infrastruktury na terenie GZM na lata 2021-27, którego umowę na 787 mln zł europejskiego i rządowego dofinansowania podpisano na początku października br.
Na początku br. TŚ w obecnym unijnym projekcie zamówiły dla linii nr 9 budowę w Rudzie Śląskiej podstacji prostownikowej "Wirek" (wykona ją za 11,7 mln zł firma ZUE). Obecne zamówienie dotyczy głównie infrastruktury torowej.
Jak wynika z dokumentacji umieszczonej na platformie przetargowej TŚ, chodzi o przebudowę odcinka linii tramwajowej (jedno- i dwutorowej przy mijankach) na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Podgórze. Torowisko jest tam wydzielone poza jezdnie. Na odcinku znajdują się dwa przystanki, w tym jeden autobusowo-tramwajowy.
Ten fragment linii tramwajowej przebiega wzdłuż krętej w tym miejscu ul. Niedurnego. Jej przebieg wyznacza historyczny zasięg przemysłowego terenu Huty Pokój z jednej strony, a przylegającego dawniej do huty robotniczego osiedla z połowy XIX w. Zwyczajową nazwę osiedla dał istniejący od 1904 r. monumentalny dom handlowy, czyli po niemiecku Kaufhaus (przez mieszkańców nazywany często Kafauzem).
Przebudowa podstacji, zatoki przystankowej i peronów
Poza przebudową infrastruktury liniowej (tory, sieć trakcyjna), planowana jest tam przebudowa podstacji i budowa infrastruktury towarzyszącej tj. zatoki przystankowej i peronów przystankowych (na przystanku autobusowo-tramwajowym, chodników, przejść i przejazdów torowo-drogowych. Termin wykonania prac ustalono na 15 miesięcy.
Będzie to jedno z 12 zadań modernizacji istniejących linii TŚ zapisanych w projekcie "Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii", współfinansowanym w programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (FEnIKS).
Cały unijny projekt TŚ, prócz 12 zadań modernizacji, obejmuję budowę nowej linii tramwajowej na południe Katowic (5,2 km) oraz nowej linii w Sosnowcu, a także zakupu nowego taboru (30 zamówionych już tramwajów).
Wśród zadań modernizacji infrastruktury tramwajowej są: przebudowa ok. 1 km linii w Będzinie, od tzw. ronda nerka do wiaduktu nad DK86 (do granicy miasta z Czeladzią), modernizacja blisko 3-kilometrowego dwutorowego odcinka w Będzinie od ronda do granicy Dąbrowy Górniczej i modernizacja podstacji trakcyjnej na pętli Chebzie.