Rusza inwestycja za ponad 260 mln zł. Nowa droga ma odciążyć ulice
Podczas środowego posiedzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zapadła decyzja o przyznaniu Sławkowowi 11 mln zł wsparcia finansowego. Środki te zostaną przeznaczone m.in. na wkład własny do inwestycji, wykup gruntów oraz nadzór inżynierski nad realizacją przedsięwzięcia.
– To inwestycja o znaczeniu metropolitalnym, wpisana do naszej strategii – podkreślił Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – Gmina Sławków pozyskała już 250 mln zł dofinansowania z budżetu państwa, teraz pomagamy jej w domknięciu finansowej układanki.
Łącznik do Euroterminalu tańszy, ale nadal kluczowy
Choć pierwotna wersja projektu zakładała koszt blisko 430 mln zł i budowę ponad 8 km drogi z czterema obiektami inżynierskimi oraz rozbudowanym węzłem z DK94, okazała się ona zbyt kosztowna. Władze Sławkowa, po uzyskaniu zgody rządu, zdecydowały się na wersję uproszczoną.
Zamiast dwupoziomowego węzła na drodze krajowej powstanie jednopoziomowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, a powiat będziński dobuduje niezbędne ronda. W nowym przetargu złożono trzy oferty – najtańszą, na 180,3 mln zł, przedstawił Budimex. Wszystkie mieszczą się w przyznanym budżecie.
Inwestycja, na którą czekano latami
Droga do Euroterminalu to temat, który od lat elektryzował władze lokalne i mieszkańców. Obecnie setki ciężarówek dziennie poruszają się lokalnymi ulicami Sławkowa i Dąbrowy Górniczej, powodując hałas, zanieczyszczenie i degradację infrastruktury. Tymczasowe ograniczenia tonażowe, wprowadzane naprzemiennie przez samorządy, nie rozwiązują problemu.
– To połączenie jest niezbędne dla funkcjonowania Euroterminalu i zakończenia linii LHS – mówił burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk, przypominając, że lokalny budżet wynosi zaledwie 77,5 mln zł, a inwestycja, której podjęło się miasto, jest kilkakrotnie większa.
Droga z potencjałem ogólnopolskim
Euroterminal Sławków i końcowy odcinek szerokotorowej linii LHS to jeden z kluczowych węzłów transportowych w Polsce, wykorzystywany do przewozu towarów z Azji, w tym Chin, oraz Ukrainy. Nowe połączenie drogowe ma usprawnić obsługę logistyczną i umożliwić rozwój strefy ekonomicznej wokół terminalu.
Budowa łącznika potrwa maksymalnie 42 miesiące od podpisania umowy z wykonawcą. Pierwsze efekty inwestycji mogą być widoczne już w 2027 roku.