Rybnik: Rozpoczyna się inwestycja drogowa. Wielomilionowy kontrakt
W tym artykule:
- Zmodernizowana Mikołowska lepiej skomunikuje Rybnik z autostradą A 1
- Zabytkowe obiekty nie zablokują inwestycji. Jest pomysł na zachowanie wiaduktu kolejowego i budowli z poł. XIX wieku
- Powstanie jednolity ciąg drogowy o długości prawie 30 km umożliwiający sprawną komunikację na osi Rybnik-Czerwionka-Leszczyny-autostrada A1-Orzesze-Ruda Śląska
- Dotychczasowe prace na ulicy Mikołowskiej
- Zakres przebudowy ulicy Mikołowskiej w Rybniku
- Rekordowe dofinansowanie inwestycji w Rybniku
Zmodernizowana Mikołowska lepiej skomunikuje Rybnik z autostradą A 1
To długo oczekiwana inwestycja, która ma znaczenie ponadlokalne, choć będzie realizowana w granicach Rybnika. W ratuszu podpisana właśnie została umowa z wykonawcą tego zadania. Przebudową drogi zajmie się wybrana w przetargu spółka DROGOPOL z Katowic za kwotę nieco ponad 63,7 mln zł. Oferty złożyło pięć firm, wybrano najkorzystniejszą według komisji przetargowej.
Wykonawca skupi się w najbliższym czasie na aktualizowaniu projektu modernizacji. W listopadzie powinna ruszyć przebudowa.
Realizacja inwestycji rozwiąże problemy kierowców korzystających dziś z ulic Mikołowskiej i Wielopolskiej w Rybniku. W godzinach szczytu tworzą się na nich gigantyczne korki. Po przebudowie ma to zniknąć, a docelowo zmodernizowana Mikołowska lepiej skomunikuje miasto z autostradą A 1. Będzie to miało kapitalne znaczenie dla ruchu samochodów osobowych i ciężarowych, transportujących materiały i artykuły przemysłowe.
Zabytkowe obiekty nie zablokują inwestycji. Jest pomysł na zachowanie wiaduktu kolejowego i budowli z poł. XIX wieku
- Najtrudniejsze będzie przeprojektowanie skrzyżowania Mikołowskiej z Wielkopolską. Stoi przy nim budynek z połowy XIX wieku (obecnie składnica Rybnickich Służb Komunalnych) wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków. To wyjątkowy przykład architektury podmiejskiej. Nie możemy go wyburzyć, bo konserwator zabytków mógłby wstrzymać modernizacje dróg. Poszukamy więc dla tego budynku funkcji i przede wszystkim środków na zagospodarowanie wnętrz - powiedział nam Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Jak dodaje, nie trzeba będzie burzyć również zabytkowego wiaduktu nad Wielopolską. Przejazd pod nim będzie poszerzony, bo są takie możliwości. Prace na dalszym planowanym odcinku budowy powinny przebiegać płynnie.
- Na skrzyżowaniu chcielibyśmy zachować istniejącą tam trasę rowerową. Powstanie też druga nitka ulicy Wielopolskiej, bo miejsce na to jest w rejonie drugiego filaru mostu (dziś wąskie gardło - red.). Zostanie on odkopany z ziemi, ale nie za głęboko - wyjaśnia prezydent.
Powstanie jednolity ciąg drogowy o długości prawie 30 km umożliwiający sprawną komunikację na osi Rybnik-Czerwionka-Leszczyny-autostrada A1-Orzesze-Ruda Śląska
Mikołowska będzie zmodernizowana aż do Przegendzy w gminie Czerwionka Leszczyny. Gdzie dalej Zarząd Dróg Wojewódzkich remontuje trasę (DW 925) w kierunku Stanowic, aż do zjazdu z autostradą A1.
Chodzi konkretnie o dużą inwestycję, czyli przebudowę DW 925 od granicy Rybnika i Czerwionki-Leszczyn aż do Rudy Śląskiej. Po realizacji obu zadań powstanie jednolity przebudowany ciąg drogowy o długości prawie 30 km umożliwiający sprawną komunikację na osi Rybnik-Czerwionka-Leszczyny-autostrada A1-Orzesze-Ruda Śląska.
Realizacja zadania poprawi warunki i bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez m.in. uzyskanie parametrów drogi głównej oraz zwiększenie nośności nawierzchni. Wpłynie też na zwiększenie atrakcyjności stref gospodarczych wzdłuż ul. Mikołowskiej oraz poprawę jakości komunikacji na osi Rybnik - Metropolia GZM.
Dotychczasowe prace na ulicy Mikołowskiej
Przeszło 3,5-kilometrowy odcinek ulicy Mikołowskiej, czyli fragment drogi wojewódzkiej nr 925, od lat czekał na gruntowną przebudowę. Pod względem technicznym miasto było przygotowane od dawna - gotowy był projekt modernizacji drogi (który teraz będzie poddany aktualizacji) oraz pozwolenie na budowę. Głównym problemem pozostawały finanse. Szacunkowy koszt rozbudowy drogi, na odcinku od mostu nad Rudą do granicy miasta, znacznie przewyższał możliwości budżetowe miasta. Dlatego jeszcze w 2021 roku, za blisko 900 tys. zł, ulica Mikołowska została doraźnie wyasfaltowana na odcinku od skrzyżowania z ulicą Sosnową do granicy miasta.
W 2023 udało się zrealizować ważny etap, jakim była przebudowa dwóch obiektów inżynieryjnych: mostu nad rzeką Rudą oraz wiaduktu na zlikwidowaną linią kolejową przed skrzyżowaniem z ul. Robotniczą.
Zakres przebudowy ulicy Mikołowskiej w Rybniku
Ostatni i najważniejszy etap obejmie przebudowę drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym m.in. całkowicie nową konstrukcję jezdni, budowę odwodnienia drogi, budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż całego przebudowywanego odcinka, przebudowę i budowę chodników na obszarach zurbanizowanych, przebudowę i budowę oświetlenia na całym odcinku drogi, przebudowę przystanków komunikacji miejskiej oraz budowę i przebudowę sygnalizacji świetlnych na dwóch skrzyżowaniach.
Rekordowe dofinansowanie inwestycji w Rybniku
Warto dodać, że inwestycja ta - czyli przebudowa drogi od mostu na rzece Ruda do granicy Rybnika z gminą Czerwionka-Leszczyny - uzyskała unijne dofinansowanie, przeszło 93 mln zł . To trzecia najwyższa w historii rybnickiego samorządu unijna dotacja na pojedynczy projekt (po budowie kanalizacji sanitarnej i drodze regionalnej Racibórz-Pszczyna). Dofinansowanie przyznane zostało z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach konkursu z działania 4.1 programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.