Rzeczniczka Praw Uczniowskich w Poznaniu podsumowała rok. Komisja o wsparciu dla dzieci zagrożonych wykluczeniem

Ponad 300 spraw, interwencje w szkołach, konsultacje indywidualne, edukacja i systemowe wsparcie – tak wyglądał miniony rok szkolny w pracy Agaty Dawidowskiej, Rzeczniczki Praw Uczniowskich w Poznaniu. Jej sprawozdanie zostało zaprezentowane na ostatnim posiedzeniu Komisji Oświaty i Wychowania Rady Miasta Poznania. Spotkanie było także okazją do przyjęcia stanowiska w sprawie sytuacji uczennic i uczniów z grup zagrożonych wykluczeniem.

fot. arc. Codzienny Poznańfot. arc. Codzienny Poznań
Źródło zdjęć: © Codziennypoznan.pl | Codzienny Poznań
A. Karczewska

Jak wynika ze sprawozdania, rzeczniczka podejmowała działania zarówno interwencyjne, jak i edukacyjne, budując świadomość praw uczniowskich. Zgłaszane przez dzieci i młodzież problemy dotyczyły m.in. przemocy rówieśniczej, braku przejrzystości w ocenianiu, nieuprawnionych żądań składek przez rady rodziców, a także prób wykluczania uczniów z klas przez innych rodziców.

Rzeczniczka współpracowała z dyrekcjami szkół, radami pedagogicznymi, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi, m.in. Urzędem Miasta, Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza, Kuratorium Oświaty i poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. W tym roku została również nominowana do prestiżowej Nagrody Korczaka.

– „Dzięki jej pracy poznajemy realny obraz trudności, z jakimi mierzą się uczniowie w poznańskich szkołach” – mówił Marek Sternalski, przewodniczący komisji. – „Reagowanie na potrzeby buduje zaufanie do miejskiej oświaty” – dodała radna Marta Mazurek.

Ważnym punktem obrad było przyjęcie stanowiska w sprawie sytuacji uczniów z grup szczególnego ryzyka wykluczenia. Jak podkreśliła autorka dokumentu, radna Zuzanna Bartel, w poznańskich szkołach uczą się dzieci, które doświadczają wielopoziomowych trudności: to uczniowie z doświadczeniem migracji, z niepełnosprawnościami rozwojowymi (w tym w spektrum autyzmu i z ADHD), osoby z rodzin dotkniętych ubóstwem oraz młodzież należąca do społeczności LGBT+.

Dzieci z tych grup często spotykają się z niezrozumieniem, izolacją lub dyskryminacją, nie tylko ze strony rówieśników, ale też czasem ze strony dorosłych. Występowanie więcej niż jednego z wymienionych czynników znacznie zwiększa ryzyko wykluczenia społecznego i pogorszenia stanu psychicznego. Komisja zwróciła uwagę, że część młodych osób nie może liczyć na odpowiednie wsparcie w rodzinie, a szkoła powinna być dla nich miejscem bezpieczeństwa i zrozumienia.

Zgodnie z przyjętym stanowiskiem, każda szkoła powinna mieć jasno wskazaną osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących sytuacji zagrażających bezpieczeństwu uczniów. Osoby te powinny być specjalnie przeszkolone w pracy z dziećmi należącymi do mniejszości, zarówno kulturowych, jak i społecznych czy tożsamościowych. Komisja zaleca również, aby informacje o tych osobach były łatwo dostępne i stale widoczne w przestrzeni szkoły.

Na wniosek radnej Marty Mazurek do dokumentu dodano postulat stworzenia systemu wsparcia dla osób zaufania działających w szkołach. Mieliby oni dostęp do materiałów, procedur i szkoleń, co ułatwiłoby im właściwe reagowanie w sytuacjach kryzysowych.

Treść stanowiska wywołała ożywioną dyskusję. Zastrzeżenia zgłosił radny Przemysław Alexandrowicz, który skrytykował uwzględnienie w dokumencie odniesienia do społeczności LGBT+. Jego zdaniem stanowisko powinno być bardziej ogólne i nie wskazywać konkretnych grup. Innego zdania była radna Bartel, która przypomniała, że tożsamość seksualna kształtuje się już we wczesnym wieku i jako osoba nieheteronormatywna wie, jak ważna jest widzialność i uznanie dla różnorodności w środowisku szkolnym.

Z kolei były radny Krzysztof Rosenkiewicz sugerował, by nie tworzyć zamkniętej listy grup narażonych na wykluczenie. Jego zdaniem ważniejsze jest ogólne poszanowanie godności każdego ucznia, niezależnie od tego, do jakiej społeczności należy. W odpowiedzi Marta Mazurek podkreśliła, że wymienione w dokumencie grupy wymagają szczególnej uwagi i są objęte rekomendacjami wielu instytucji zajmujących się edukacją i prawami człowieka.

Komisja ostatecznie przyjęła stanowisko w zaproponowanej formie. Tylko jeden z członków głosował przeciw.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Jelenia Góra: Międzynarodowe Warsztaty Pszczelarskie już w ten weekend
Jelenia Góra: Międzynarodowe Warsztaty Pszczelarskie już w ten weekend
Przeżyła 122 lata i 164 dni. Paliła papierosy i popijała porto
Przeżyła 122 lata i 164 dni. Paliła papierosy i popijała porto
Wielkopolskie: Groził kasjerce nożem. Spłoszył go przypadkowy klient
Wielkopolskie: Groził kasjerce nożem. Spłoszył go przypadkowy klient
Podkarpackie: Ukradli perfumy i kosmetyki za blisko 200 tys. zł
Podkarpackie: Ukradli perfumy i kosmetyki za blisko 200 tys. zł
Radom: Kierowca BMW pędził aleją, skasował ogrodzenie i latarnię
Radom: Kierowca BMW pędził aleją, skasował ogrodzenie i latarnię
Zmarł Christoph von Dohnányi. Wybitny dyrygent miał 95 lat
Zmarł Christoph von Dohnányi. Wybitny dyrygent miał 95 lat
Wieruszów: Włamał się do sklepu mięsnego i ukradł konserwy
Wieruszów: Włamał się do sklepu mięsnego i ukradł konserwy
Zielona Góra: Koncert Kamrada porwał winobraniową publiczność
Zielona Góra: Koncert Kamrada porwał winobraniową publiczność
Szczecin: Złota sala, lodowa bryła i koncerty, na których warto być
Szczecin: Złota sala, lodowa bryła i koncerty, na których warto być
Puchar Polski oświęcimskiego podokręgu: Nowa Wieś drugim finalistą
Puchar Polski oświęcimskiego podokręgu: Nowa Wieś drugim finalistą
Nie samą pracą żyje człowiek. Urzędniczka biega maratony
Nie samą pracą żyje człowiek. Urzędniczka biega maratony
Zielona Góra: Energetyczny koncert Farben Lehre na placu Teatralnym
Zielona Góra: Energetyczny koncert Farben Lehre na placu Teatralnym