Rzeszów: Od nowego roku buspasy tylko dla autobusów? Tego chce ZTM. Co na to kierowcy samochodów?

Trwają konsultacje społeczne w sprawie optymalizacji oferty transportowej w Rzeszowie. Jedną z propozycji jest faktyczne udrożnienie buspasów, które służyłyby tylko autobusom.
Podczas konsultacji społecznych rzeszowianie mogli wyrazić opinie na temat nowej siatki połączeń i buspasów.Podczas konsultacji społecznych rzeszowianie mogli wyrazić opinie na temat nowej siatki połączeń i buspasów.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Krzysztof Kapica
Wojciech Tatara
  • Podczas konsultacji społecznych rzeszowianie mogli wyrazić opinie na temat nowej siatki połączeń i buspasów.
  • Podczas konsultacji społecznych rzeszowianie mogli wyrazić opinie na temat nowej siatki połączeń i buspasów.
  • Podczas konsultacji społecznych rzeszowianie mogli wyrazić opinie na temat nowej siatki połączeń i buspasów.
  • Podczas konsultacji społecznych rzeszowianie mogli wyrazić opinie na temat nowej siatki połączeń i buspasów.
[1/4] Podczas konsultacji społecznych rzeszowianie mogli wyrazić opinie na temat nowej siatki połączeń i buspasów. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Krzysztof Kapica

Z opracowania Zarządu Transportu Miejskiego wynika, że największym problemem w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej są bardzo długie czasy przejazdu autobusów w centrum. Utrudnienia potęguje fakt, że przez obecną organizację ruchu na buspasach, są one mało użyteczne. Zgodnie z przepisami mogą nimi jeździć samochody, w których jest co najmniej 3 osoby. Tymczasem po buspasach poruszają też auta, w których jest tylko kierowca.

Prowadzą agroturystykę na Pomorzu. "Wykonujemy wszystkie prace"

Buspasy w Rzeszowie znajdują się m.in. na al. Piłsudskiego, Cieplińskiego, Lubelskiej, Powstańców Warszawy, Dąbrowskiego i Sikorskiego. To jedne z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w mieście.

ZTM zabiega, aby od 1 stycznia 2026 r. zlikwidować uprawnienia do przejazdu buspasami pojazdów na zasadzie "1+2" (kierowca i dwóch pasażerów) oraz wprowadzić funkcjonowanie buspasów całodobowo, co w założeniu ma spowodować skrócenie czasu przejazdów autobusów. Oznacza to, że żaden pojazd osobowy nie będzie mógł jechać buspasem, bez względu na to, ile osób w nim jedzie.

Ostateczną decyzję w tej sprawie będzie musiał podjąć prezydent Konrad Fijołek.

Konsultacje trwają od 27 października do 10 listopada w sprawie siatki połączeń. Sprawa buspasów była też poruszana 5 listopada podczas dyżuru konsultacyjnego dyrekcji ZTM z mieszkańcami Rzeszowa.

- Oczekuję przede wszystkim udrożnienia buspasów, przez które autobusy stoją w korkach i kursują rzadziej, bo tak naprawdę to, że one teraz stoją na buspasach, powoduje, iż nie realizują większej liczby kursów. Po udrożnieniu buspasów można by zrealizować dużo więcej kursów, zwiększyć częstotliwość przejazdów. Oczekuję też redukcji linii ze względu na to, że mamy w Rzeszowie bardzo niskie częstotliwości kursowania wszystkich linii, a samych linii mamy bardzo dużo. Gdyby linii było mniej, ale kursujących częściej, to dużo łatwiej byłoby nam się przesiadać i dostać z jednego miejsca do drugiego - uważa Sławomir Kocan, prowadzący bloga "Rzeszów komunikacyjny".

Z kolei kierowcy kategorycznie sprzeciwiają się ustalenia pasa tylko dla autobusów kosztem innych pojazdów.

- Jeśli zakażą jazdy po buspasach, to w mieście zapanuje potężny chaos. Korki będą się ciągnąć długimi godzinami. Dla kierowców to koszmar. Prowadzę firmę i nie dla własnej wygody, ale z konieczności moi pracownicy samochodami przemieszczają się po różnych częściach miasta. Jak polikwidują możliwość jazdy buspasami na głównych ulicach, to pewnie będę musiał zlikwidować interes, bo nigdzie nie będzie można dotrzeć na czas - żali się pan Andrzej, przedsiębiorca z Rzeszowa.

"1+2" to fikcja

ZTM broni swojej koncepcji udrożnienia buspasów, dowodząc, że obecna zasada "1+2" to fikcja.

- System jeden plus dwa obowiązujący w Rzeszowie jest ewenementem na skalę Polski. W żadnym innym mieście takich rozwiązań się nie stosuje. Nasi pracownicy poszli w teren i liczyli, ile osób uprawnionych, a ile nieuprawnionych z tych buspasów korzysta. Wynik niestety był zatrważający, bo ponad 50 procent samochodów, które jechały po buspasach, nie spełniało kryterium jeden plus dwa. W związku z tym jest to namacalny dowód, aby wprowadzić zmiany - twierdzi Monika Skowrońska Ziomek, zastępca dyrektora ZTM Rzeszów.

Wybrane dla Ciebie
Pilzno: Legion zakończył jesień na 9. miejscu. Solidna runda
Pilzno: Legion zakończył jesień na 9. miejscu. Solidna runda
Legnica: Śpiący włamywacz w piwnicy. Obok narkotyki i narzędzia
Legnica: Śpiący włamywacz w piwnicy. Obok narkotyki i narzędzia
Uniwersum Gry o tron od HBO Max doczeka się rozwinięcia za 6 tygodni
Uniwersum Gry o tron od HBO Max doczeka się rozwinięcia za 6 tygodni
Path of Exile 2: Nowa klasa i liga gotowe, endgame jeszcze nie
Path of Exile 2: Nowa klasa i liga gotowe, endgame jeszcze nie
Bytów: Przy SP2 budują lodowisko z nową konstrukcją
Bytów: Przy SP2 budują lodowisko z nową konstrukcją
Pacjenci będą jeść gorzej w szpitalach? "Dobry Posiłek" znika
Pacjenci będą jeść gorzej w szpitalach? "Dobry Posiłek" znika
Stobno: Wybuch podczas akcji. Płonęła pryzma sprasowanych aut
Stobno: Wybuch podczas akcji. Płonęła pryzma sprasowanych aut
Sławno i Dąbki w świątecznym klimacie
Sławno i Dąbki w świątecznym klimacie
Bratoszewice: Młodzi rolnicy sprawdzili w konkursie swoją wiedzę o BHP
Bratoszewice: Młodzi rolnicy sprawdzili w konkursie swoją wiedzę o BHP
Pierniki, które zrobi każdy. Są miękkie zaraz po wyjęciu z piekarnika
Pierniki, które zrobi każdy. Są miękkie zaraz po wyjęciu z piekarnika
Ostróda: Nocny pożar domku letniskowego przy ul. 3 Maja
Ostróda: Nocny pożar domku letniskowego przy ul. 3 Maja
Rewolucja w wynajmie na doby. Nadchodzi koniec "wolnej amerykanki"
Rewolucja w wynajmie na doby. Nadchodzi koniec "wolnej amerykanki"
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟