S17: kolejne 16 kilometrów ekspresówki. Początek w Piaskach
2 godziny 7 minut zajmuje podróż autem z Warszawy do Piask. Kierowcy mogą korzystać na całej trasie z drogi ekspresowej. Ta obecnie kończy się na węźle Piaski Wschód. Ale niedługo się to zmieni. Trasa S17 wydłuży się o 16 kilometrów.
Do wojewody lubelskiego trafił właśnie wniosek o wydanie kluczowej decyzji. Chodzi o zrid, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
Komentarz po słowach Doroty Kani. "Nie jest w smak wielu osobom"
- Wydanie decyzji ZRID pozwoli wykonawcy rozpocząć prace budowlane. Decyzja określi również granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości - wyjaśnia Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na zrid wykonawca będzie musiał poczekać co najmniej kilka miesięcy.
- Uzyskanie decyzji oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku - zapowiada Minkiewicz.
50 milionów za kilometr
Kontrakt (zaprojektuj - buduj) trafił w ręce konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones. Wartość to prawie 810 mln zł.
- Dwujezdniowa trasa przebiegnie przez teren powiatów świdnickiego i krasnostawskiego oraz gmin Piaski, Fajsławice i Łopiennik Górny - opisuje Minkiewicz.
Ekspresówka powstanie w nowym miejscu, będzie przebiegać wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na przebudowanym węźle Piaski Wschód, gdzie S17 będzie się krzyżować z S12 Piaski - Dorohusk. Na trasie powstaną trzy kolejne węzły drogowe: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.
- Ponadto w ramach inwestycji wybudujemy drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi w obrębie węzłów. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, zbudujemy także przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem - precyzuje Minikiewicz.
115 kilometrów
Budowa drogi ekspresowej między węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem jest podzielona na dziewięć odcinków. Łącznie to 115 km. Szacunkowa wartość powstania trasy to 4,5 mld zł.
- Zaawansowanie na każdym z nich jest różne i wynika m.in. z terminu uzyskania decyzji środowiskowej, podpisania umowy z wykonawcami czy uzyskania decyzji ZRID - wskazuje Minkiewicz.
Ruszyły już pierwsze prace na odcinkach Zamość Wschód - Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km.
Jeszcze w tym roku GDDKIA spodziewa się uzyskania decyzji zrid dla odcinka Zamość Południe - Tomaszów Lubelski (18,5 km).
U wojewody lubelskiego już wnioski o wydanie zrid dla odcinków Piaski Wschód - Łopiennik oraz Izbica - Zamość Sitaniec, a wkrótce na do nich dołączyć wniosek dla odcinka Krasnystaw - Izbica.
W 2025 r. mają ruszyć przetargi na dwa brakujące fragmenty S17 o długości ponad 20 km:
- Łopiennik - Krasnystaw
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód
- Ostatnią częścią S17 będzie ok. 2-kilometrowy odcinek trasy w okolicy Hrebennego prowadzący do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Opracowujemy dokumentację projektową dla tego odcinka drogi - uzupełnia Minkiewicz.