Santok: Most do wymiany. Przetarg już rozstrzygnięty, a prace ruszą jesienią
Wysłużona przeprawa do rozbiórki
Most w Santoku to ważny szlak komunikacyjny, ale jego stan od dawna pozostawia wiele do życzenia. Ostatnia większa przebudowa miała miejsce kilka dekad temu. Z czasem konstrukcja zaczęła się zużywać, a w ostatnich latach sytuacja pogorszyła się na tyle, że wprowadzono ruch wahadłowy i ograniczenia dla ciężkich pojazdów. Ekspertyzy techniczne jasno wskazały, że remont nie wystarczy, a most trzeba zburzyć i wybudować nowy, który będzie bezpieczny i przystosowany do współczesnego ruchu.
Wszyscy czekali, a budowy nie było
Kolejne lata mijały, a rozpoczęcie inwestycji wciąż się odwlekało, pozostawiając mieszkańców zmagających się z problemami na starym moście. Przetarg na rozbiórkę starej przeprawy i budowę nowej miał zostać ogłoszony już w ubiegłym roku, jednak plany pokrzyżowały opóźnienia w przygotowaniu dokumentacji projektowej. Kiedy dokumenty były wreszcie gotowe, na drodze stanął brak pieniędzy. Cały czas trwały jednak starania o pozyskanie niezbędnych środków.
- Dysponujemy już pełną dokumentacją projektową oraz zezwoleniem na realizację inwestycji, więc pod względem formalnym jesteśmy gotowi do rozpoczęcia tego zadania. Natomiast pracujemy jeszcze nad dopięciem finasowania. Zadanie jest na liście inwestycji priorytetowych województwa lubuskiego i może liczyć na dofinansowanie ze środków unijnych. W tej chwili czekamy tylko na nabór wniosków - mówił pod koniec marca tego roku Marcin Ogorzałek, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.
Jest wykonawca i zaraz ruszą prace
Przełom nastąpił w czerwcu tego roku, kiedy w końcu ogłoszono postępowanie. Zainteresowanie było bardzo duże, bo wpłynęło aż dwanaście ofert. W lipcu projekt opiewający na ponad pięćdziesiąt pięć milionów złotych otrzymał ponad czterdzieści milionów złotych dofinasowania. Teraz poinformowano o rozstrzygnięciu przetargu. Za najkorzystniejszą uznano propozycję złożoną przez firmę Mostostal Kielce, która zrealizuje zadanie za ponad trzydzieści osiem milionów złotych. Pierwsze prace mają ruszyć jesienią, a na realizację zadania wykonawca będzie miał dwa lata.
Najpierw będzie most tymczasowy
Zanim rozpocznie się budowa nowego mostu, najpierw powstanie tymczasowa przeprawa, która pozwoli na utrzymanie ruchu pieszego i kołowego podczas prowadzonych prac. Stanie ona po zachodniej stronie obecnego mostu i umożliwi ruch wahadłowy, a dla pieszych przewidziano chodnik. Następnie rozebrana zostanie stara konstrukcja. W jej miejscu pojawi się nowy most łukowy. Po zakończeniu budowy nowego mostu ten tymczasowy zostanie zdemontowany. Inwestycja zakłada również przebudowę kilkuset metrów drogi wojewódzkiej, zatoki autobusowej, miejsc postojowych i chodników.
Dokładny zakres robót:
- budowa tymczasowego mostu
- rozbiórka istniejącej konstrukcji mostu
- rozbiórka konstrukcji nawierzchni drogi wojewódzkiej, dróg wewnętrznych
i pozostałych ciągów komunikacyjnych - budowa nowych obiektów inżynierskich: mostu i przejazdu gospodarczego
- odbudowa i dobudowa nasypów stanowiących korpus drogi wojewódzkiej
- budowa konstrukcji nawierzchni drogi wojewódzkiej, dróg wewnętrznych, zatoki autobusowej, ciągów pieszo-rowerowych i chodnika, demontaż i ponowny montaż wiaty przystankowej
- wykonanie robót towarzyszących związanych z przebudową sieci
- rozbiórka mostu tymczasowego,
- wykonanie prac wykończeniowych i oznakowania