Sitaniec: Inspektorzy zatrzymali pojazd w skrajnie złym stanie technicznym
Podczas poniedziałkowej kontroli inspektorzy WITD z Lublina zatrzymali ciągnik siodłowy z naczepą należący do ukraińskiego przewoźnika. Transport odbywał się na trasie z Holandii do Ukrainy, a ładunek stanowiło 20 ton karmy dla zwierząt. Już wstępne oględziny wskazywały, że pojazd może być niesprawny, dlatego funkcjonariusze zdecydowali o przeprowadzeniu szczegółowej kontroli technicznej.
Jak się okazało, pojazd stanowił realne zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Układ oczyszczania spalin był niesprawny i wymagał natychmiastowej naprawy, co stanowiło naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska. Jeszcze większe zaniepokojenie inspektorów wzbudził stan układu hamulcowego naczepy – na pierwszej osi po prawej stronie tarcza hamulcowa była tak mocno zużyta, że widoczna była jej część odpowiedzialna za wentylację. Taki poziom zużycia mógł doprowadzić do utraty skuteczności hamowania i w konsekwencji do poważnego zdarzenia drogowego.
Nieprawidłowości stwierdzono również w zakresie czasu pracy kierowcy. Analiza danych z tachografu ujawniła dwa poważne naruszenia: brak rejestrowania aktywności kierowcy na karcie oraz przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy. Takie działania nie tylko łamią przepisy o czasie pracy kierowców, ale również zwiększają ryzyko wypadków spowodowanych zmęczeniem.
W efekcie kontroli inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne zarówno ciągnika, jak i naczepy. Przewoźnikowi grozi kara administracyjna w wysokości 7 700 zł, natomiast kierowca został ukarany czterema mandatami na łączną kwotę 3 050 zł.
Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Lublinie przypomina, że tego rodzaju działania mają na celu nie tylko karanie nieuczciwych przewoźników, ale przede wszystkim eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów, które stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia uczestników ruchu. Inspektorzy podkreślają, że ich praca to codzienna troska o bezpieczeństwo na drogach oraz ochrona środowiska przed szkodliwymi emisjami.
Regularne kontrole techniczne, analiza czasu pracy kierowców i konsekwentne egzekwowanie przepisów pozwalają skutecznie usuwać z dróg niesprawne i niebezpieczne pojazdy. Dzięki temu poprawia się bezpieczeństwo transportu oraz jakość powietrza – zarówno w Polsce, jak i na trasach międzynarodowych przebiegających przez kraj.