SKM zmodernizuje pociągi za pieniądze z KPO. Ogromne dofinansowanie
"Elfy" będą jak nowe
Szybka Kolej Miejska wyremontuje znaczną część swojego taboru dzięki niskooprocentowanej pożyczce ze środków Krajowego Planu Odbudowy w wysokości 276 mln zł. Za tę kwotę stołeczny przewoźnik wykonana generalne naprawy i gruntowne modernizacje 13 pociągów EZT 27WE, czyli tzw. Elfów.
Warunki pożyczki z KPO są znacznie korzystniejsze niż w bankach komercyjnych. Niskie jest nie tylko oprocentowanie - Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) nie pobiera również marży i prowizji, a sama umowa z BGK zapewnia SKM większą stabilność finansową w perspektywie kolejnych 15 lat spłaty pożyczki.
Pierwsze zamówienie od Impulsów 2
- W ostatnich latach środki z budżetu miasta i fundusze europejskie pozwoliły Szybkiej Kolei Miejskiej na zakup nowoczesnego i ekologicznego taboru, dzięki czemu mieszkańcy mają do dyspozycji 21 pociągów wyprodukowanych w 2022 r. - mówił Rafał Trzaskowski o pociągach Impuls 2 wyprodukowanych przez Newag w Nowym Sączu.
Dodawał, że niezwykle ważna jest też modernizacja już posiadanych pojazdów, aby odpowiadały one najnowszym standardom. - Pojazdy po generalnym remoncie są bardziej niezawodne, co wpływa na większą punktualność i wygodę podróży dla pasażerów - mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. Po starych pociągach faktycznie widać już zużycie na fotelach, starym układzie miejsc czy brakujących innowacjach jak możliwości ładowania urządzeń przez USB.
Bez ważnych przeglądów pociągi miejskie nie mogą być dopuszczone do ruchu. SKM wybrała już wykonawcę zadania - to konsorcjum Public Transport Service sp. z o.o. z Warszawy i Modertrans Poznań sp. z o.o. Prace modernizacyjne 13 składów EZT 27WE z 2011 r. już się rozpoczęły.
- Pożyczka ze środków KPO dla Szybkiej Kolei Miejskiej wpisuje się w długofalowe i strategiczne działania SKM - realizowane we współpracy z Warszawą. Mają one na celu pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na duże projekty rozwojowe spółki - podkreśla Maria Wasiak, prezes stołecznego przewoźnika kolejowego.
Kolej miejska dla milionów pasażerów
SKM jeździ obecnie 47 pociągami, z czego 21 składów to Impulsy II z 2022 r. Jedyny miejski przewoźnik kolejowy w Polsce wykonuje 281 kursów każdego dnia, po 232 km linii, obsługuje 60 przystanków i oferuje prawie 25 tys. miejsc w pociągach w porannym szczycie.
W ubiegłym roku z usług SKM skorzystało ponad 18 milionów pasażerów i pasażerek. Dla wielu mieszkańców takich miast i gmin - jak Pruszków, Piaseczno, Otwock czy Legionowo - podmiejska kolej to podstawowy środek transportu do pracy czy szkoły. Stabilizację SKM zapewnia umowa z miastem na przewozy pasażerów na terenie stolicy i metropolii do 2039 r.