Śląskie: Porażka edukacji zdrowotnej. Zrezygnowało prawie 70 proc.
Zdecydowanie nie taki był plan obecnego rządu, gdy do szkół wprowadzano nowy przedmiot. Pierwsze statystyki pokazują, że zainteresowanie zajęciami jest bardzo niskie.
Prawie 70 procent uczniów rezygnuje z edukacji zdrowotnej
Śląskie Kuratorium Oświaty przekazało "Dziennikowi Zachodniemu" pierwsze dane dotyczące uczestnictwa uczniów w zajęciach edukacji zdrowotnej. Wynika z nich, że 68,23% uczniów nie będzie uczestniczyć w przedmiocie. Oznacza to, że mniej niż jedna trzecia uczniów w regionie zdecydowała się pozostać na zajęciach.
Termin rezygnacji z uczestnictwa w zajęciach upłynął 25 września 2025 roku. Po tym dniu uczniowie nie mogą już złożyć oświadczenia o rezygnacji.
Warto jednak zaznaczyć, że dane nie są jeszcze pełne - nie wszystkie szkoły przekazały swoje informacje. Pełny raport ma być dostępny po 10 października.
- Na ten moment 90,95% dyrektorów szkół w województwie śląskim wypełniło dane w zakresie uczestnictwa uczniów w zajęciach edukacji zdrowotnej. Pełne dane pochodzące ze wszystkich szkół w województwie śląskim będą dostępne po 10 października 2025 roku - poinformowała Elżbieta Modrzewska, wicekurator Śląskiego Kuratorium Oświaty.
Czym jest edukacja zdrowotna?
Edukacja zdrowotna to nowy, nieobowiązkowy przedmiot szkolny wprowadzony w roku szkolnym 2025/2026. Jego celem jest wspieranie rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego uczniów. Zajęcia mają kształtować postawy prozdrowotne oraz uczyć świadomego podejścia do własnego ciała, emocji i relacji z innymi.
Program obejmuje m.in.:
- profilaktykę zdrowotną, zasady zdrowego odżywiania, aktywność fizyczną i higienę,
- dobrostan psychiczny, radzenie sobie ze stresem i emocjami,
- rozwój człowieka, dojrzewanie i relacje interpersonalne,
- bezpieczeństwo, odpowiedzialne zachowania i podstawy pierwszej pomocy.
Zajęcia mają charakter praktyczny i wychowawczy. Ich zadaniem jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale również rozwijanie umiejętności potrzebnych do dbania o zdrowie - własne i innych.
Niski udział uczniów budzi pytania
Nowy przedmiot miał być odpowiedzią na rosnące potrzeby w zakresie zdrowia psychicznego i fizycznego młodzieży. Tymczasem statystyki pokazują, że większość uczniów (za decyzją rodziców) zrezygnowała z uczestnictwa w zajęciach. W opinii części środowisk oświatowych wpływ na to mogły mieć m.in. brak jasnych informacji o programie, obawy przed poruszaniem tematów osobistych czy niedostateczne przygotowanie szkół i nauczycieli do prowadzenia przedmiotu.
Pełne dane po 10 października pokażą, jak duża skala rezygnacji dotyczy poszczególnych typów szkół i które placówki w regionie najlepiej przekonały uczniów do udziału w zajęciach edukacji zdrowotnej.