Słupsk: Obowiązkowa jesienna deratyzacja. Uwaga na wysokie kary
Właściciele i zarządcy większości nieruchomości w Słupsku mają ustawowy obowiązek przeprowadzenia deratyzacji. Miasto przypomina o zbliżającym się jesiennym terminie tego zabiegu, który potrwa od 15 października do 15 listopada br.
Kogo dotyczy obowiązek?
Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary nieruchomości o następującej zabudowie i przeznaczeniu:
- mieszkaniowej wielorodzinnej i jednorodzinnej,
- usługowej,
- sportu i rekreacji,
- obiektów handlowych,
- zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych,
- obiektów produkcyjnych, składów i magazynów,
- infrastruktury technicznej,
- terenów rodzinnych ogrodów działkowych.
Jak i kiedy przeprowadzić deratyzację?
Zabieg można zlecić specjalistycznej firmie lub przeprowadzić we własnym zakresie. Przepisy precyzują dwa główne terminy w ciągu roku:
- deratyzacja wiosenna: od 15 marca do 15 kwietnia,
- deratyzacja jesienna: od 15 października do 15 listopada.
Dodatkowo, działanie należy podjąć niezwłocznie w razie zaobserwowania gryzoni na terenie nieruchomości.
Bezpieczeństwo i potwierdzenie wykonania
Podczas wykładania trutek należy zachować szczególną ostrożność:
- trzymać w zamknięciu zwierzęta domowe,
- otoczyć dzieci nadzorem i nie pozostawiać ich bez opieki,
- po zakończeniu akcji niezwłocznie zebrać i usunąć niewykorzystane trutki oraz martwe gryzonie.
Potwierdzeniem wywiązania się z obowiązku dla Straży Miejskiej jest paragon za zakup trutek lub rachunek od firmy deratyzacyjnej.
Podstawa prawna i kary
Obowiązek ten wynika z Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Słupska. Zgodnie z Kodeksem wykroczeń, nieprzeprowadzenie deratyzacji jest wykroczeniem zagrożonym karą grzywny od 20 do nawet 5000 złotych.