Strażów i Palikówka: Mieszkańcy protestują przeciwko likwidacji przejazdów kolejowych
Kilka dni temu w Krasnem odbyło się spotkanie mieszkańców z przedstawicielami firmy DOHWA, która projektuje przebudowę . W spotkaniu uczestniczyły władze gminy oraz w większości mieszkańcy Strażowa i Palikówki, ponieważ realizacja inwestycji i związana z nią likwidacja przejazdów kolejowych będzie miała negatywny wpływ na te dwie miejscowości.
Trzy przejazdy kolejowe
- W naszej miejscowości są trzy przejazdy kolejowe. Jeden strzeżony i dwa niestrzeżone. Łączą one Palikówkę oraz część naszego sołectwa. Zamknięcie tych przejazdów spowoduje olbrzymie kłopoty i utrudnienia dla części mieszkańców. Jeżeli chodzi o Strażów, to około 50 gospodarstw znajduje się po drugiej stronie torów. Dotarcie do szkoły i kościoła czy urzędów będzie sprawiało olbrzymie trudności - mówi Grzegorz Morycz, sołtys sołectwa Strażów.
Podobne sygnały płyną z Palikówki.
- Nie mam nic przeciwko inwestycji na kolei, ale niech będzie brane pod uwagę zdanie mieszkańców. Planuje się likwidację przejazdów kolejowych łączących naszą miejscowość z centrum gminy, a konkretnych propozycji co będzie w zamian nadal brak. Firma projektowa nie rozwiała moich wątpliwości i mam nadzieję, że nie zostaniemy odcięci od świata i narażeni na wielokilometrowe objazdy - twierdzi pan Marcin z Palikówki.
Najwięcej uwagi poświęcono największemu przejazdowi kolejowemu łączącemu Strażów z Palikówką drogą powiatową. Firma w tym miejscu planuje wybudować wiadukt nad torami oraz randa po każdej stronie przejazdu.
Czy powstanie wiadukt?
- Planowana inwestycja kolejowa zakłóci ruch w całej wsi. Wybudowany wiadukt miałby być rozwiązaniem kłopotów komunikacyjnych, jednak trzeba będzie wyburzyć cztery domy, których właściciele nie są szczęśliwi. W większości są to osoby starsze, więc wszelkie procedury odszkodowawcze i przeprowadzka, to mimo otrzymania odszkodowania będzie stanowiło spory problem - uważa sołtys Grzegorz Morycz.
Podczas spotkania mieszkańcy poznali propozycje rozwiązań na pozostałych - nieco mniejszych - przejazdach przez gminę Krasne. Jak relacjonuje portal strazow.pl, zlikwidowany zostanie wyjazd z drogi na Kamieniec (Green Velo) w kierunku wschodnim - do nowego ronda. W zamian powstanie droga łącząca drogę na Kamieniec z drogą powiatową, której wylot znajdzie się w rejonie dawnego GS-u, w sąsiedztwie nowego osiedla. Likwidacja czeka też przejazd kolejowy ze Strażowa (Zagumnie) do zabudowań po drugiej stronie torów w rejonie dawnego warsztatu samochodowego i kopalni gazu. W jego miejscu powstanie tunel pieszo-rowerowy, a obok stanie podstacja trakcyjna.
Do terenów położonych za torami doprowadzone zostaną trzy nowe drogi w kierunku zachodnim w rejonie firmy Lagros, na wschód w stronę Krzemienicy oraz na północ w kierunku Palikówki.
Na obecnym etapie są to propozycje i w ramach konsultacji społecznych mieszkańcy gminy mogą zapoznać się z dokumentacją oraz zgłaszać swoje opinie i wnioski dotyczące zaprezentowanych rozwiązań do 22 października 2025 r. w Urzędzie Gminy Krasne.