Szczecin: Co dalej z centrum przesiadkowym na Owocowej? Na razie inwestycja jest wyceniana na ok. 70 mln zł netto

Dopiero w 2029 roku ma ruszyć budowa centrum przesiadkowego przy ulicy Owocowej. Zyskają nie tylko pasażerowie
Nowoczesna pętla autobusowa w Inowrocławiu już wkrótceWirtualna Polska
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | connel_design
Mariusz Parkitny

O inwestycji planowanej od wielu lat, pisaliśmy już nie raz. Sprawie przygląda się radny Przemysław Słowik.

- Chciałbym poznać szczegóły dotyczące sposobu finansowania projektu, w tym jakie źródła finansowania zostały zabezpieczone, czy rozpoczęto dialog z potencjalnymi partnerami prywatnymi oraz jakie są przewidywania co do dalszego procesu pozyskiwania funduszy na realizację inwestycji - informuje.

Jak zapewnia Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina, w magistracie trwają prace przygotowawcze do realizacji projektu budowy centrum przesiadkowego. Pomysł jest ambitny: integracja podsystemów komunikacji zbiorowej poprzez skupienie i uporządkowanie rozproszonej komunikacji autobusowej, skrócenie czasu przejścia między Dworcem PKP Szczecin Główny a miejscem obsługi pasażerów komunikacji autobusowej, poprawę obsługi pasażerów zmieniających środki transportu w okolicy Dworca PKP Szczecin Główny, wydzielenie miejsc postojowych dla rowerów, lokalizacja przystanków komunikacji miejskiej autobusowej przy ul. Owocowej wraz z infrastrukturą techniczną, wydłużenie przystanków tramwajowych "Plac Zawiszy" przy ul. 3 Maja w kierunku ul. Narutowicza oraz przeniesienie przejścia dla pieszych do osi projektowanego woonerfu (rodzaj atrakcyjnej ulicy, z uspokojonym ruchem samochodowym).

- Budowa będzie realizowana w sposób nieetapowany - dodaje Kadłubowski.

Planowany termin rozpoczęcia prac projektowych to rok 2028. Prace budowlane miałyby ruszyć w drugiej połowie 2029 r., a uruchomienie centrum w 2032 r. Kadłubowskie zastrzega, że terminy mogą się zmienić, bo kluczem do sukcesu ma być pozyskanie partnera prywatnego do inwestycji, a wcześniej podpisanie porozumienia z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, w sprawie wsparcia doradczego projektu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

To właśnie inwestor prywatny ma wyłożyć pieniądze na budowę obiektu usługowego przy ulicach Owocowej i Korzeniowskiego. W jego skład weszłaby część handlowo-usługowa dla pasażerów, część socjalna dla obsługi pojazdów, toalety dla podróżnych, powierzchnię biurową i kasy biletowe, hole i poczekalnie oraz niezbędne zaplecze techniczne.

- Obecnie projekt jest na etapie analiz przed realizacyjnych. Publikacja ogłoszenia o postępowaniu o wybór partnera prywatnego planowana jest na pierwsze półrocze 2026 roku. Wtedy też określony zostanie szczegółowy harmonogram postępowania wraz z harmonogramem negocjacji. Szczegółowy zakres rozwiązań w rejonie Centrum Przesiadkowego zostanie określony w projekcie budowlano-wykonawczym. Obecnie trwają prace nad oceną efektywności przedsięwzięcia i modelem finansowym, które pozwolą na uwzględnienie różnych scenariuszy realizacji projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i określenie szacunkowych kosztów opłaty za dostępność - dodaje Kadłubowski.

Na razie inwestycja jest wyceniana na ok. 70 mln zł netto.

- Na obecnym etapie nie przewiduje się opóźnień, jednakże prace ziemne, zwłaszcza te związane z sieciami wodno-kanalizacyjnymi, mogą ujawnić nieznane dotąd instalacje, co potencjalnie mogłoby wpłynąć na termin realizacji projektu. Decyzje o wprowadzeniu tymczasowych udogodnień dla podróżnych w czasie budowy podejmowane będą na odpowiednim etapie prac. W ramach projektu budowy Centrum Przesiadkowego nie jest planowana budowa parkingu. Projekt organizacji transportu w tym rejonie zakłada stworzenie bezpiecznej i wygodnej przestrzeni dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego ruchu kołowego - dodaje Kadłubowski.

Wybrane dla Ciebie

Skierniewice: Parada Święta Kwiatów, Owoców i Warzyw w 2016 roku
Skierniewice: Parada Święta Kwiatów, Owoców i Warzyw w 2016 roku
iPhone Air będzie pierwszym smartfonem Apple od 10 lat bez dźwięku stereo. Fanów marki to nie poruszyło
iPhone Air będzie pierwszym smartfonem Apple od 10 lat bez dźwięku stereo. Fanów marki to nie poruszyło
Gracz Path of Exile 2 domaga się zmiany w handlu, a twórcy uważają ją za tak dobrą, że wprowadzają ją bezpośrednio do gry
Gracz Path of Exile 2 domaga się zmiany w handlu, a twórcy uważają ją za tak dobrą, że wprowadzają ją bezpośrednio do gry
Słupca. Oszukana metodą „na funkcjonariusza CBŚP” straciła 30 tys. zł
Słupca. Oszukana metodą „na funkcjonariusza CBŚP” straciła 30 tys. zł
Konin: Proboszcz ściszył głośniki po skargach mieszkańców
Konin: Proboszcz ściszył głośniki po skargach mieszkańców
MATIF: Ceny zbóż pod presją spadkową
MATIF: Ceny zbóż pod presją spadkową
Gdańsk: On kierował pijany po urodzinowej imprezie, ona jechała pijana do pracy w piekarni
Gdańsk: On kierował pijany po urodzinowej imprezie, ona jechała pijana do pracy w piekarni
Poznań: Zarzuty dla prezesa Fabryki Pojazdów Szynowych
Poznań: Zarzuty dla prezesa Fabryki Pojazdów Szynowych
Koszalin: Ostre reakcje mieszkańców na dworzec "tymczasowy". Ratusz odpowiada
Koszalin: Ostre reakcje mieszkańców na dworzec "tymczasowy". Ratusz odpowiada
Dofinansowanie z ARiMR. Wkrótce rusza nabór wniosków
Dofinansowanie z ARiMR. Wkrótce rusza nabór wniosków
Hodowla bydła: KRIR apeluje o krótszy okres międzywycieleniowy
Hodowla bydła: KRIR apeluje o krótszy okres międzywycieleniowy
To ma być "kolejowa S3". Chcą zbudować szybką linię Gorzów - Zielona Góra
To ma być "kolejowa S3". Chcą zbudować szybką linię Gorzów - Zielona Góra