Szczecin: Co dalej z centrum przesiadkowym na Owocowej? Na razie inwestycja jest wyceniana na ok. 70 mln zł netto
O inwestycji planowanej od wielu lat, pisaliśmy już nie raz. Sprawie przygląda się radny Przemysław Słowik.
- Chciałbym poznać szczegóły dotyczące sposobu finansowania projektu, w tym jakie źródła finansowania zostały zabezpieczone, czy rozpoczęto dialog z potencjalnymi partnerami prywatnymi oraz jakie są przewidywania co do dalszego procesu pozyskiwania funduszy na realizację inwestycji - informuje.
Jak zapewnia Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina, w magistracie trwają prace przygotowawcze do realizacji projektu budowy centrum przesiadkowego. Pomysł jest ambitny: integracja podsystemów komunikacji zbiorowej poprzez skupienie i uporządkowanie rozproszonej komunikacji autobusowej, skrócenie czasu przejścia między Dworcem PKP Szczecin Główny a miejscem obsługi pasażerów komunikacji autobusowej, poprawę obsługi pasażerów zmieniających środki transportu w okolicy Dworca PKP Szczecin Główny, wydzielenie miejsc postojowych dla rowerów, lokalizacja przystanków komunikacji miejskiej autobusowej przy ul. Owocowej wraz z infrastrukturą techniczną, wydłużenie przystanków tramwajowych "Plac Zawiszy" przy ul. 3 Maja w kierunku ul. Narutowicza oraz przeniesienie przejścia dla pieszych do osi projektowanego woonerfu (rodzaj atrakcyjnej ulicy, z uspokojonym ruchem samochodowym).
- Budowa będzie realizowana w sposób nieetapowany - dodaje Kadłubowski.
Planowany termin rozpoczęcia prac projektowych to rok 2028. Prace budowlane miałyby ruszyć w drugiej połowie 2029 r., a uruchomienie centrum w 2032 r. Kadłubowskie zastrzega, że terminy mogą się zmienić, bo kluczem do sukcesu ma być pozyskanie partnera prywatnego do inwestycji, a wcześniej podpisanie porozumienia z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, w sprawie wsparcia doradczego projektu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
To właśnie inwestor prywatny ma wyłożyć pieniądze na budowę obiektu usługowego przy ulicach Owocowej i Korzeniowskiego. W jego skład weszłaby część handlowo-usługowa dla pasażerów, część socjalna dla obsługi pojazdów, toalety dla podróżnych, powierzchnię biurową i kasy biletowe, hole i poczekalnie oraz niezbędne zaplecze techniczne.
- Obecnie projekt jest na etapie analiz przed realizacyjnych. Publikacja ogłoszenia o postępowaniu o wybór partnera prywatnego planowana jest na pierwsze półrocze 2026 roku. Wtedy też określony zostanie szczegółowy harmonogram postępowania wraz z harmonogramem negocjacji. Szczegółowy zakres rozwiązań w rejonie Centrum Przesiadkowego zostanie określony w projekcie budowlano-wykonawczym. Obecnie trwają prace nad oceną efektywności przedsięwzięcia i modelem finansowym, które pozwolą na uwzględnienie różnych scenariuszy realizacji projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i określenie szacunkowych kosztów opłaty za dostępność - dodaje Kadłubowski.
Na razie inwestycja jest wyceniana na ok. 70 mln zł netto.
- Na obecnym etapie nie przewiduje się opóźnień, jednakże prace ziemne, zwłaszcza te związane z sieciami wodno-kanalizacyjnymi, mogą ujawnić nieznane dotąd instalacje, co potencjalnie mogłoby wpłynąć na termin realizacji projektu. Decyzje o wprowadzeniu tymczasowych udogodnień dla podróżnych w czasie budowy podejmowane będą na odpowiednim etapie prac. W ramach projektu budowy Centrum Przesiadkowego nie jest planowana budowa parkingu. Projekt organizacji transportu w tym rejonie zakłada stworzenie bezpiecznej i wygodnej przestrzeni dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego ruchu kołowego - dodaje Kadłubowski.