Zabierzów: Powstaje tunel samochodowy. Ma współgrać z obwodnicą
Budowa tunelu w rejonie Zabierzowa
Budowa tego obiektu rozpoczęła się we wrześniu 2024 roku, a prace związane z betonowaniem stropu tunelu rozpoczęto w lipcu. Tunel powstaje metodą podstropową, taką samą jak większe obiekty w ciągu sąsiedniej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Wysokość ścian to średnio 16 m, mają one grubość od 60 do 80 cm. Strop ma grubość 60 cm. Sam tunel będzie miał 24 m szerokości i 6 m wysokości.
Po stężeniu ścian zaczęto wybierać ziemię znad przyszłego tunelu i betonować strop. Taka technologia budowy sprawdza się w budowie obiektów położonych stosunkowo płytko. Następnym etapem prac będzie wybranie ziemi spod gotowego stropu, stąd też nazwa technologii budowy - metoda podstropowa. Na koniec, po wybraniu ziemi, przystąpi się do betonowania dna tunelu.
Poza samym tunelem powstanie też ponad 700 m konstrukcji oporowych wzdłuż prowadzących do niego zjazdów. Krótszy (162 m) będzie od strony węzła Modlniczka, dłuższy (190 m) po zachodniej stronie obiektu. Najniższy punkt w tunelu będzie na wysokości 219 m n.p.m., czyli 8 m poniżej poziomu terenu. Ze względów bezpieczeństwa będzie w nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 60 km/h.
Obwodnica Zabierzowa
Nowy tunel to część budowanej, ponad 10-kilometrowej obwodnicy Zabierzowa. Trasa będzie nowym odcinkiem drogi krajowej nr 79 i została wytyczona w zdecydowanej większości nowym przebiegiem, na północ od miejscowości. Droga biegnie od węzła Modlniczka, omija Zabierzów oraz Kochanów i łączy się z DK79 w Rudawie.
Jej początkowy odcinek to bardzo gęsto zabudowana ul. Profesora Adama Rożańskiego. Z braku możliwości poprowadzenia drogi nowym śladem, zdecydowano w tym miejscu stworzyć tunel. Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, następnie zaś jednojezdniowa. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda, łącząc ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Poganów i Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
W zachodniej części obwodnica będzie przebiegała wiaduktem nad linią kolejową łączącą Kraków i Katowice. Pod obiektem pozostawi się rezerwę na dwa dodatkowe tory, które mają w przyszłości połączyć obie aglomeracje. Obwodnica będzie kończyć się rondem w Rudawie, z którego zostanie rozprowadzony ruch na obecną DK79. Obok ronda powstanie stanowisko do kontroli i ważenia pojazdów.
Na budowanej obwodnicy, poza tunelem, powstaną także cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej w Modlniczce. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna i telekomunikacyjna oraz sieci wodno-kanalizacyjna i gazowa. Wybudowane zostanie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i oświetlenie drogowe.
Postęp prac na obwodnicy
Obwodnica powstaje w pozornie łatwym, sprzyjającym budowie terenie. To jednak tylko wrażenie - nowa droga biegnie doliną Rudawy, gdzie występuje bardzo wysoki poziom wód gruntowych. W wielu miejscach są to tereny podmokłe. Zanim powstanie na nich droga, muszą zostać przygotowane w odpowiedni sposób.
Główna część prac, prowadzonych przez GDDKiA na tej budowie w ostatnim czasie, to roboty ziemne. Wykonawca buduje zarówno zwykłe nasypy drogowe, jak i tzw. nasypy przeciążeniowe. Taki nasyp to konstrukcja przygotowywana tylko na czas budowy. Usypuje się dodatkową ziemię na nasypie przyszłej drogi po to, żeby zagęścić (mówiąc wprost - ubić) grunt i za pomocą specjalnych drenów, wycisnąć z niego wodę. Nasyp przeciążeniowy spełnia swoje zadanie przez określony czas, zwykle od 3 do 7 miesięcy. Geodeci stale mierzą, w jaki sposób zachowuje się grunt pod nim. Niekiedy taki nasyp potrafi obniżyć teren nawet o 10 cm. To bardzo istotna część prac prowadzonych na obwodnicy Zabierzowa.
Obecnie przygotowywana jest stalowa konstrukcja wiaduktu, którym droga pobiegnie nad linią kolejową Kraków - Katowice. GDDKiA buduje również nasypy i warstwy konstrukcyjne nawierzchni. We wrześniu na trasie nowej drogi położono pierwsze warstwy asfaltu.
Wykonawcą prac na obwodnicy jest Budimex. Ich koszt to 680 mln zł.