Tak wygląda rozbiórka dworca kolejowego w Częstochowie z lotu ptaka
Dzieje się to na naszych oczach! Rozpoczęła się rozbiórka pawilonu wschodniego na terenie dworca kolejowego w Częstochowie, zwiastując początek szeroko zakrojonej modernizacji centrum przesiadkowego. Stary budynek, który przez lata służył podróżnym, nie zostanie uratowany – jego demontaż to nieuchronny pierwszy etap nowej inwestycji. Podróżni muszą liczyć się z utrudnieniami, jednak perspektywa nowoczesnego dworca jest coraz bliżej.
Na nic zdały się protesty części mieszkańców oraz osób zrzeszonych w grupie "ELANEX": nie wstrzymano rozbiórki pawilonu dworca w Częstochowie. Wszelkie próby zablokowania prac modernizacyjnych, mających na celu przebudowę centrum przesiadkowego, nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Maszyny pracują, a każdy kolejny dzień przybliża nas do całkowitego zniknięcia starego budynku.
Dramaturgia zmian: Od Piłsudskiego rusza nowa era
Obecnie buldożery i koparki pracują pełną parą, wyburzając nieczynny pawilon wschodni dworca, zlokalizowany od strony ulicy Piłsudskiego. Jak informują Polskie Koleje Państwowe, te prace rozbiórkowe mają zakończyć się do końca czerwca. Według wstępnego harmonogramu nowy budynek wschodniej części dworca ma być gotowy już w 2026 roku.
Dalsze etapy i utrudnienia, które już odczuwamy
To jednak dopiero początek. Po zakończeniu prac po wschodniej stronie, w latach 2026–2027 zaplanowano rozbiórkę pawilonu zachodniego oraz realizację dalszych działań w tej części kompleksu. Równolegle prowadzone będą intensywne prace w łączniku, który docelowo ma usprawnić przemieszczanie się między obiema częściami dworca.
Pasażerowie już teraz odczuwają znaczne niedogodności związane z przebudową. Dostęp do peronów jest możliwy wyłącznie tunelem podziemnym, co wymusza zmianę nawyków. Drzwi z hali głównej na pasaż nad torami zostały odgrodzone, a sam pasaż jest całkowicie wyłączony z użytkowania, co dla wielu było codziennością.
Sklepy, punkty usługowe oraz dworcowa kaplica, które dotąd działały na pasażu, zostały tymczasowo przeniesione do głównego budynku dworca. Dodatkowe wyzwania czekają podróżnych korzystających z wejścia od strony ulicy Piłsudskiego. Brak możliwości zejścia do tunelu schodami oznacza konieczność korzystania z okrężnej drogi prowadzącej do pochylni przy peronie numer 1.