Tarnobrzeg. Padły ważne deklaracje w sprawie kolei
W Tarnobrzegu rozmawiali o rozwoju kolei na północy Podkarpacia
Konferencja zainicjowana przez Miasto Tarnobrzeg oraz Powiat Tarnobrzeski, okazała się bardzo ważną platformą wymiany informacji między samorządami wszystkich trzech szczebli; gmina, powiat i województwo, a przedstawicielami PKP i ekspertami w dziedzinie rozwoju kolei w Polsce.
- Rozmowy te zaowocowały bardzo ważną deklaracją, związaną ze zwiększeniem liczby peronów na stacji Tarnobrzeg, z jednego do dwóch. Ta obietnica otwiera kolejne perspektywy związane z powstaniem hubu komunikacyjnego w naszym mieście. Padły też ważne zdania związane z remontem dworca PKP, najpóźniej do 2030 będzie miała miejsce renowacja tego odstraszającego podróżnych miejsca. Optymistyczny wariant zakłada remont w 2028 roku - podkreśla Łukasz Nowak, prezydent Tarnobrzega.
W trakcie konferencji poświęconej rozwojowi kolei aglomeracyjnej w regionie północnego Podkarpacia, poruszono kluczowe kwestie związane z przyszłością transportu szynowego. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, z wicemarszałkiem Piotrem Pilchem na czele, a także radne Renata Knap i Ewa Draus. Centralnym tematem była strategia rozszerzenia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej na północnej części regionu.
Głos zabrali również samorządowcy reprezentujący lokalne społeczności: Krzysztof Stańko – zastępca prezydenta Rzeszowa, Krzysztof Wójcicki – zastępca burmistrza Kolbuszowej, Lucjusz Nadbereżny – prezydent Stalowej Woli oraz Wiesław Ordon – burmistrz Nowej Dęby. Wszyscy jednomyślnie podkreślali ogromną potrzebę inwestycji w infrastrukturę kolejową oraz poprawy dostępności komunikacyjnej północnego Podkarpacia.
Druga część konferencji przebiegała pod okiem moderatorów – Michała Litwina, eksperta ds. kolei, oraz Wojciecha Śmiecha, wicestarosty Powiatu Tarnobrzeskiego. Zaprezentowano wtedy szereg wystąpień merytorycznych, m.in.:
- Michał Litwin – „Potrzeby i wyzwania w zakresie rozwoju kolei w regionie Północnego Podkarpacia”
- Michał Jasiak (Centralny Port Komunikacyjny) – „Długoterminowa perspektywa rozkładu jazdy oraz rozwoju sieci kolejowej”
- Rafał Banaszkiewicz (PKP PLK S.A.) – „Inwestycje kolejowe PKP PLK w regionie Czwórmiasta”
- Wojciech Gawęda (Consultants United) – „Koncepcja Czwórmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – wstępne założenia operacyjne”
Podsumowaniem spotkania była panelowa dyskusja zatytułowana „Przyszłość kolei na Północnym Podkarpaciu”. Wzięli w niej udział m.in. Piotr Pilch (Wicemarszałek Województwa), Rafał Banaszkiewicz (PKP PLK), Michał Jasiak (CPK), Krzysztof Szymański (Ministerstwo Infrastruktury) oraz Wojciech Gawęda (Consultants United). Jako uczestnik tej debaty miałem okazję skonfrontować dwie istotne perspektywy – rządową i samorządową.
Zarówno przedstawiciele administracji centralnej, jak i lokalni liderzy, zgodzili się co do konieczności dalszego rozwoju kolei. Różnice pojawiają się w podejściu: strona rządowa koncentruje się na strategicznych, ogólnokrajowych rozwiązaniach, natomiast samorządowcy podkreślają znaczenie lokalnych potrzeb i specyfiki regionów. Współpraca obu środowisk może jednak przynieść realne korzyści – i właśnie ta zgodność kierunków działań daje nadzieję na skuteczną realizację ambitnych planów.
Czwartkowa konferencja była nie tylko okazją do wymiany poglądów, ale również istotnym krokiem w kierunku wspólnego planowania przyszłości transportu szynowego w północnej części województwa podkarpackiego.