Malbork: Technikum ponownie uczestniczy w projekcie "Krokus"
Już po raz piąty Technikum nr 3 w Malborku bierze udział w projekcie "Krokus", którego celem jest upamiętnienie dzieci - ofiar zbrodni przeciwko narodowi żydowskiemu. Pierwszoklasiści na terenie przyszkolnym posadzili cebulki, z których wiosną wyrosną piękne kwiaty.
Projekt "Krokus", czyli pamięć o wymordowanych dzieciach
Przypomnijmy, że projekt "Krokus" to pamięć o niewinnych ofiarach ludzkiego szaleństwa, nienawiści, która z drugiego człowieka uczyniła przedmiot. A dokładnie uczynili to Niemcy w czasie drugiej wojny światowej wobec innych narodów, zwłaszcza Żydów, których Hitler chciał wytępić całkowicie. Bardzo złe słowo - ale tak przez Niemców w ówczesnym czasie byli traktowani "podludzie", nie tylko osoby narodowości żydowskiej - cele do wytępienia z powierzchni Ziemi. Jak rzeczy, przedmioty, które można wrzucić do pieca i puścić z dymem przez komin.
Przede wszystkim dzieciom pochodzenia żydowskiego, którzy zostali wymordowani przez Niemców w okresie hitlerowskim, poświęcona jest właśnie akcja "Krokus", zapoczątkowana przez Fundację Holocaust and Education Trust Ireland. Polskim koordynatorem jest Żydowskie Muzeum Galicja.
W ramach projektu organizatorzy przekazują szkołom cebulki żółtych krokusów, które sadzi się jesienią dla upamiętnienia 1,5 miliona dzieci pochodzenia żydowskiego zamordowanych w czasach Holokaustu i tysięcy innych dzieci, które były ofiarami nazistowskich zbrodni. Żółte kwiaty przypominają żółtą Gwiazdę Dawida, którą Żydzi byli zmuszeni nosić pod rządami nazistów - przypomina Iwona Krauze, nauczycielka Technikum nr 3 w Malborku.
Po raz piąty pierwszoklasiści z tej szkoły na trawniki w pobliżu orlika posadzili krokusy. Wspólne sadzenie cebulek jest nietypową lekcją historii, w czasie której uczniowie zapoznają się z tematyką Holokaustu. Wychowawcy klas pierwszych otrzymali od twórców projektu materiały do przeprowadzenia lekcji o Holokauście.
Zanim kwiaty zakwitną na wiosnę, uczniowie pogłębią swoją wiedzę na zajęciach z wychowawcą i lekcjach historii. Nie tylko o Holokauście, ale też szeroko rozumianej nietolerancji, dyskryminacji i wykluczenia, która może prowadzić do dramatów w codziennej rzeczywistości w czasie pokoju, a w skrajnych przypadkach wywoływać wojny.