To jeden z najgorszych wjazdów do Wrocławia. W korkach stoją wszyscy, ale ma się to zmienić po budowie buspasa
W tym artykule:
Inni z zazdrością patrzą na Jagodno? Główna ulica Wojszyc i Ołtaszyna zakorkowana. Kiedy buspas?
Przed drugą kadencją prezydentury Jacka Sutryka władze miasta doszły do wniosków, o których mieszkańcy mówili im od lat: południowy Wrocław tkwi w korkach i należy coś z tym zrobić. Nowe osiedla wyrastają jak grzyby po deszczu, a poza ulicą Buforową, pomijając plany i koncepcje, dzieje się niewiele.
Wiosną 2024 roku magistrat skonstruował „Pakiet dla Południa”, które ma rozwiązać komunikacyjne problemy w tej części miasta, głównie Wojszyc, Krzyków, Partynic, Kleciny i Ołtaszyna. Po rozmowach z mieszkańcami, które trwały dwa miesiące, do urzędu wpłynęło niemal 900 uwag i opinii. Władze miasta zapewniały, że każda z nich została przeanalizowana.
Jednym z „wąskich gardeł” jest ulica Grota-Roweckiego, ciągnąca się przez całe osiedle Wojszyce, od granicy Wrocławia do ulicy Borowskiej. Przez całą dobę, jak wynika z badań ruchu z zeszłego roku, ulicą jeździ około 18-19 tys. pojazdów na dobę. W porannych i popołudniowych godzinach szczytu z komunikacji korzysta prawie 3 tys. osób. Jako że autobusy stoją w tym samym korku, co samochody, a w okolicy nie ma żadnego węzła przesiadkowego, więcej osób zdecydowanie woli wybrać własny środek transportu.
Siłą rzeczy na Grota-Roweckiego korki utrzymują się nie tylko rano i po południu, ale niemal przez cały dzień. Na niekorzyść płynności ruchu działają również szlabany przed przejazdem kolejowym i związane z nimi częste awarie. Inaczej mówiąc – dotarcie do szkoły lub pracy z Wojszyc to nie jest przyjemność.
– Dlatego poprawa warunków dla komunikacji zbiorowej, w tym budowa buspasa, jest absolutnym priorytetem – przekonuje radna Agnieszka Dusza, która wystąpiła z interpelacją do prezydenta w sprawie inwestycji w buspas na ul. Grota-Roweckiego.
Co planuje miasto? Jest koncepcja na przebudowę całej ulicy
Odpowiedzi na interpelację udzieliła wiceprezydent Renata Granowska. Jak wyjaśnia, obecnie trwają prace nad koncepcją przebudowy całej ulicy Grota-Roweckiego – od planowanej pętli tramwajowo-autobusowej przy Borowskiej, do ronda na Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.
Projektanci opracowują dwa warianty buspasa:
- w obu kierunkach – gdzie projektant będzie uwzględniał buspasy po zewnętrznej stronie jezdni wraz z przystankami na jezdni oraz docelowe rozwiązanie pod wiaduktem kolejowym na Towarowej Obwodnicy Wrocławia (TOW), uwzględniające poszerzenie wiaduktu kolejowego dla pełnego przekroju ulicy
- lub tylko w jednym – gdzie buspas będzie tylko po wschodniej stronie jezdni, a na odcinku od przejazdu kolejowego do ul. Jasienicy będzie trzeba zmieścić projektowaną infrastrukturę w istniejącym pasie drogowym.
Koncepcja przewiduje etapową realizację inwestycji. Istotnym elementem planów jest również uwzględnienie problematycznego wiaduktu kolejowego na Towarowej Obwodnicy Wrocławia. Obecnie nie ma tam miejsca na poszerzenie ulicy. Warianty mają pokazać, czy i jak możliwe byłoby zwiększenie przekroju pod torami.
– Rozwiązania koncepcyjne będą projektowane w sposób umożliwiający rozbudowę ulicy w etapach. Pierwszy etap przewidywany jest od projektowanej pętli „Borowska Szpital” do skrzyżowania z ul. Iwaszkiewicza, wraz z wykonaniem wariantu zakładającego realizację zadana bez przebudowy wiaduktu kolejowego – tłumaczy Granowska.
W drugim etapie przedbudowa miałaby objąć odcinek od ul. Iwaszkiewicza aż do ronda na Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, wraz z planowaną pętlą autbousową i parkingiem P&R już na terenie gminy Siechnice.
Na razie jednak to tylko koncepcja, której opracowanie ma się zakończyć na przełomie 2026 i 2027 roku. Dopiero wtedy możliwe będzie przygotowanie właściwego projektu budowlanego dla pierwszego etapu.
Przetarg na dokumentację projektową miał być w I kwartale. Jakie konkrety poczyniono?
Na konkretne działania trzeba jeszcze poczekać. Wrocławskie Inwestycje – miejska spółka odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji – zebrały już wstępne wytyczne od miejskich jednostek i partnerów zewnętrznych.
Na tej podstawie przygotowywane są dokumenty przetargowe dla opracowania koncepcji. Miasto planuje jednak ogłosić przetarg na wykonanie projektu buspasa na odcinku Iwaszkiewicza – Borowska dopiero w trzecim kwartale 2025 roku. W jego ramach ma być również uwzględniona przebudowa skrzyżowania Grota-Roweckiego z ul. Przystankową.
– Dokumentacja będzie ogłaszana bez zbędnej zwłoki – zapewnia wiceprezydent Wrocławia.
Na razie bez rozmów z PKP
– Aktualnie nie prowadzimy rozmów z PKP w celu poszerzenia wiaduktu kolejowego, tak aby zapewnić bezkolizyjny przejazd do planowanej pętli przy szpitalu – mówi Granowska na pytanie, czy ta konieczność została już omówiona z kolejową spółką.
Wiceprezydent Granowska zaznacza, że do rozmów dojdzie dopiero po opracowaniu koncepcji, która pokaże techniczne możliwości ingerencji w infrastrukturę kolejową.
– Dysponując tym materiałem, będziemy mogli rozpocząć rozmowy z PKP w tym zakresie – zaznacza wiceprezydent Granowska.