Tomaszów–Radom: Pociągi przyspieszą, ruszają zmiany w ruchu
Między Radomiem a Tomaszowem Mazowieckim i Łodzią (linia nr 22) pasażerowie zyskują bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróże.
- Efektem prac między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem, który już osiągnęliśmy, jest skrócenie czasu przejazdu średnio o 2 minuty na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Drzewica - informuje Rafał Wilgusiak z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Zakończenie wszystkich prac ma doprowadzić do podniesienia prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 100 km/h bez miejscowych ograniczeń prędkości, które jeszcze dziś obowiązują.
Przejazdy w centralnej Polsce pomału nabierają rozpędu
Obecnie rewitalizację przechodzi tor nr 2 o długości 47 km, między Radzicami a Wolanowem koło Radomia, w województwie mazowieckim. Ruch pociągów został uwzględniony w rozkładach jazdy i odbywa się po jednym torze. Tor, na którym wykonywane są roboty, przed rozpoczęciem prac umożliwiał jazdę z prędkością od 40 do 100 km/h. Po remoncie prędkość pociągów wzrośnie do 120 km/h. Obowiązuje już ona na sąsiednim torze.
Zakończyła się większość prac na szlakach Drzewica-Przysucha i Przysucha-Wolanów. W ramach prowadzonego zadania zwiększono bezpieczeństwo na 13 z 16 przejazdów kolejowo-drogowych – zyskały one nową nawierzchnię i system odwodnienia. Dodatkowo przejazd w Karczówce został wyposażony sygnalizację.
– Dzięki konsekwentnie realizowanej rewitalizacji, skracamy czas przejazdu, zwiększamy prędkość pociągów i eliminujemy ograniczenia, które dotąd spowalniały ruch – mówi Krzysztof Pióro, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Skarżysko-Kamiennej, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Modernizacja stacji i przystanków PKP
Prace obejmują również 6 przystanków: Bieliny Opoczyńskie, Zygmuntów, Smogorzów Przysuski, Skrzynno, Wieniawa, Podbór oraz 3 stacje: Drzewica, Przysucha, Wolanów.
Na wszystkich przystankach i stacji Przysucha wybudowano już nowe, wyższe perony z wypukłą fakturą na antypoślizgowej nawierzchni oraz ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidzących i niedowidzących. Zamontowano energooszczędne LED-owe oświetlenie, umożliwiające bezpieczne podróżowanie po zmroku. Obecnie montowane są nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Zakończenie prac rewitalizacyjnych PKP PLK planuje w IV kwartale 2025 r.
Od 22 lipca do 6 sierpnia zastępcza komunikacja autobusowa!
W lipcu i sierpniu 2025 roku naprawę główną przejdzie tor na czterech odcinkach między Tomaszowem Mazowieckim a Radzicami. Prace pozwolą podnieść i ujednolicić prędkość na poziomie 120 km/h (obecnie miejscami jest tylko 100 km/h) na całym jednotorowym odcinku o łącznej długości ponad 25 km.
Ponadto wykonany będzie remont dwóch mostów, przejazdu w Ciebłowicach Dużych koło Tomaszowa Mazowieckiego oraz wymieniony rozjazd na stacji Dęba Opoczyńska.
W trakcie prac wprowadzona zostanie komunikacja autobusowa od 22 lipca do 6 sierpnia na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Drzewica za pociągi ŁKA i na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno Południe za składy Polregio. Składy PKP Intercity pojadą trasą zmienioną przez CMK lub Częstochowę.
Zaplanowane prace są kontynuacją modernizacji linii między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem. W 2023 r. między Radzicami a Wolanowem zakończono wymianę sieci trakcyjnej nad torem nr 1. Wcześniej na tym szlaku wymieniony został tor między odcinku Radzice–Radom oraz Tomaszów Mazowiecki–Radzice.