Toruń: Nowe tramwaje coraz bliżej. Wiadomo, kiedy będą mogły zacząć kursy po mieście
W końcu sierpniu 2024 Miejski Zakład Komunikacji podpisał z bydgoską firmą PESA umowę na dostawę czterech długich, 30-metrowych tramwajów typu Swing, mogących pomieścić 200 pasażerów każdy. Przewidziano w niej, że tramwaje dotrą do Torunia w ciągu 22 miesięcy od parafowania dokumentu, czyli do 28 czerwca 2026 roku. Przedstawiciele firmy od razu dali znać, że jest szansa na to, by tramwaje były gotowe wcześniej.
Cztery swingi dla Torunia: jeden już po testach i z homologacją
Ta zapowiedź się spełnia.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
- Wszystkie cztery tramwaje dla Torunia z zamówienia podstawowego zostały już wyprodukowane - mówi Krzysztof Kobus, szef Działu Sprzedaży Lekkich Pojazdów Szynowych w firmie PESA. - Pojazdy o numerach od 2 do 4 są obecnie w końcowym etapie procesu uruchomienia i odbiorów wewnętrznych. Tramwaj nr 1, po pozytywnych odbiorach jednostki homologującej, zakończył wymagane testy, co pozwoliło na uzyskanie w połowie października świadectwa homologacji dla tramwajów typu 122NbT-30.
Wszystkie tramwaje objęte zamówieniem podstawowym zostaną dostarczone do toruńskiego MZK w czwartym kwartale 2025 roku. To oznacza, że realizacja kontraktu nastąpi sześć miesięcy przed terminem wynikającym z umowy.
W tej sytuacji nowe tramwaje wyruszą na trasy po Toruniu prawdopodobnie na przełomie lat 2025/2026. Jakie to będą pojazdy, co PESA tym razem wyprodukowała dla MZK?
- To tramwaje typu 122NbT-30, znane już mieszkańcom Torunia pojazdy Swing, wzbogacone o szereg nowych udogodnień. Zastosowano w nich między innymi wydajny i energooszczędny system ogrzewania i klimatyzacji, nowoczesne oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne w technologii LED, system ograniczający ryzyko kolizji oraz nowoczesne systemy diagnostyczne i informacyjne. Na szczególne podkreślenie zasługują również najnowsze rozwiązania poprawiające dostępność i ułatwiające korzystanie z tramwajów osobom o ograniczonej sprawności ruchowej i niedowidzącym, zwiększając ich komfort i bezpieczeństwo podczas codziennych podróży - wylicza Krzysztof Kobus.
Nowe tramwaje dla Torunia: kupione za miliony w ramach wielkiego projektu
Przypomnijmy, że te cztery wyprodukowane już tramwaje MZK kupił w firmie PESA w ramach projektu "Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu". Warty jest 339 milionów złotych. Na realizację projektu MZK uzyskał 225 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, będących elementem Krajowego Planu Odbudowy. To wsparcie pozwoli także między innymi na budowę zajezdni tramwajowej przy Szosie Bydgoskiej, torowiska do niej oraz modernizację istniejących torowisk.
Co do zakupu czterech tramwajów, to w umowie z sierpnia 2024 roku przewidziano, że jeden swing będzie kosztował blisko 13 mln zł brutto. Jej wartość ogółem po prawie 58 mln zł. W tej kwocie - oprócz czterech tramwajów - jest też pakiet specjalistycznego wyposażenia obsługowego za około 2 mln zł brutto oraz pakiet eksploatacyjno-naprawczy, warty blisko 4,2 mln zł brutto.
W umowie zawarto opcję, według której MZK może dokupić jeszcze osiem swingów. Jest szansa, że nabędzie cztery pojazdy z tej puli. Warunkiem jest zdobycie kolejnego dofinansowania.
- Staramy się o dodatkowe wsparcie z KPO na zakup czterech tramwajów. Jest spora szansa, że je uzyskamy - mówił podczas niedawnej konferencji prasowej wiceprezydent Torunia Rafał Pietrucień.
Tabor tramwajowy MZK Toruń: tyle jest swingów, a tyle konstali
Obecnie w taborze MZK jest 45 pociągów/składów tramwajowych. To:
- 22 tramwaje PESA Swing (11 pięcioczłonowych, 6 trójczłonowych i 5 dwukierunkowych),
- 23 tramwaje typu Konstal 805 Na (16 tramwajów podwójnych i 7 tramwajów pojedynczych, w tym 18 wagonów zmodernizowanych).
Dostawa czterech wyprodukowanych już przez firmę PESA tramwajów oznacza, że przewagę w taborze MZK zyskają w końcu swingi. Konstale będą z niego sukcesywnie wycofywane.
Pierwsze tramwaje typu Konstal 805 Na zaczęły kursować po Toruniu na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Z tych, które obecnie są w taborze MZK, najmłodsze pochodzą z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Część konstali przeszła modernizację. To te mające karoserię w kolorach żółtym i niebieskim. Takie same barwy "noszą" swingi. MZK zaczął je kupować w drugiej dekadzie XXI wieku. Pierwsze wyjechały na trasy po Toruniu jesienią 2014 roku.
Poprzednią dostawę nowych tramwajów - oczywiście swingów z firmy PESA - Toruń miał na przełomie lat 2021/2022. Ostatni z nich dostał numer boczny 322. Te, które wkrótce znajdą się w taborze MZK, będą pojazdami o numerach 323, 324, 325 i 326. Niektóre z nich widać na zdjęciach dołączonych do tego tekstu.